Novela zákona má nečakaný dopad: Na združenie SOVA sa obracajú zúfalí majitelia stočených áut

Novela zákona má nečakaný dopad: Na združenie SOVA sa obracajú zúfalí majitelia stočených áut

Na združenie SOVA sa začínajú obracať vydesení ľudia, ktorí pri pokuse o predaj svojich áut zistili že sú stočené, a preto nepredajné. Nie je to iba problémom firiem ako sa nám snažili podsúvať autori zákona. Naši čitatelia, ktorí ani netušili o tom že majú stočené autá, sa na nás obracajú so žiadosťami o pomoc a radu. Novela zákona ich pripravila o možnosť predať svoje vozidlá do autobazárov, ktoré zo zákona nesmú od 1. marca predávať stočené vozidlá, a to pod hrozbou vysokých pokút alebo zákazu činnosti.

Náš čitateľ Peter nám napísal: „ Rozhodol som sa predať svojho Golfa až po niekoľkomesačnom rozhodovaní, keď som konečne pripustil, že je do rodiny potrebné  niečo väčšie a novšie. Auto som kupoval ešte za slobodna od známeho, už vtedy malo cez 150 tisíc kilometrov. Po 5 rokoch pravidelného jazdenia má cez 220 tisíc. Chcel som ho predať do AAA, kvôli hotovosti, výkupák ma však odpálkoval, že auto má už najazdené cez 300 tisíc a že ho nekúpia, lebo je stočené. Skúšal som aj v iných bazároch, ale všade rovnako. Po toľkých rokoch už asi nemá zmysel niečo reklamovať, ale čo mám teraz robiť. Kvôli novému zákonu mi už auto nikde nevykúpia v bazáre a ja osobne naozaj nemám čas a ani nervy predávať ho niekde v inzercii. Hotovosť som chcel použiť ako akontáciu na niečo väčšie a novšie pre rodinu.“

Rovnako sa na nás obracajú aj firmy: „Pred rokom sme do firmy kúpili ojazdenú dodávku. Keď sme ju vo februári tohto roka ju chceli predať autobazáru, tak nám ju odmietli odkúpiť s tým, že má pretočené kilometre a od 1.3. takto autá nemôžu predávať a odkázali ma na stránku stkonline.sk. Po prečítaní článkov, aj na vašej stránke som zistil, že máme nepredajné auto. Čo môžem ďalej podniknúť? Mám jednu nepotrebnú nepredajnú dodávku, v ktorej sú nemalé peniaze, a ako právnická osoba ju nemôžem predať, lebo sa dopustím podľa všetkého trestného činu... Veď ja som ju nestočil!?“

Ešte väčším problémom než doteraz tak bude kúpa vozidla od súkromnej osoby. Celý reťazec podvodu stáčania najazdených kilometrov sa presúva do súkromnej sféry, kde je omnoho ťažšie kontrolovateľný. „Predaj medzi jednotlivcami SOI kontrolovať ani nemôže, navyše zákon o zákaze predaja stočených áut na fyzické osoby úplne zabudol. Zákonodarcovia tak síce vyčistili predaj v autobazároch, pre jednotlivcov je však nová norma skôr výzvou, aby sa stočeného auta zbavili predajom na inzerát,“ uviedol predseda združenia SOVA, Mgr. Július Petrus.

Mnohí priaznivci zákona namietajú, že je stále možnosť domôcť sa svoji práv súdnou cestou, ale podľa skúseností nášho združenia je táto možnosť príliš komplikovaná, trvá príliš dlho a stojí nemalé finančné prostriedky.

Názory, že ľudia budú môcť podať na pôvodného majiteľa trestné oznámenie za podvod a tým sa domôcť spravodlivosti odmieta aj samotný Petrus: „Museli by ste dokázať, že auto skutočne stočil predávajúci a navyše so zámerom vás podviesť. Bohužiaľ, podľa skúseností  občanov, ktoré posielajú nášmu združeniu, dochádza k stáčaniu v reťazci vlastníkov omnoho skôr, spravidla už pri dovoze auta do Slovenskej republiky. Nájsť páchateľa a usvedčiť ho sa polícii s najväčšou pravdepodobnosťou v drvivej väčšine prípadov nepodarí,“ dodal Petrus.

Dovoz stočených áut na Slovensko sleduje združenie SOVA od minulého roka pomocou špeciálnej aplikácie, ktorá porovnáva počet kilometrov na tachometroch vozidiel v zahraničnej inzercii a potom ich porovnáva s inzerátmi vozidiel už dovezených na Slovensko. „V databáze už máme takmer 5 000 stočených vozidiel, z ktorých značná časť putovala aj na Slovensko. Údaje o týchto vozidlách sa chystáme predávať Slovenskej obchodnej inšpekcii,“ uzavrel Petrus.

Aktuality

dnes, 21. marca 2019 | Pravda.sk: Pozor! Na Slovensko mieria autá určené do šrotu. Nenechajte sa nachytať

V poslednom čase sa podľa spoločnosti Iris Ident, ktorá sa zaoberá kontrolou originality vozidiel, množia prípady dovozu ojazdených áut z Nemecka, ktoré sú v skutočnosti určené na recykláciu. Upozorňuje, že tieto autá nemôžu byť znovu prihlásené, a teda ani využívané na Slovensku. Ide o podvod. viac

8. marca 2019 | Novinky.cz: Česká polícia obvinila päticu z daňových podvodov pri dovoze luxusných jazdeniek z Nemecka

Colníci a polícia zadržali päť obchodníkov s jazdenými luxusnými autami, ktorí pri svojich obchodoch spôsobili štátu podľa spisu škodu bezmála štyridsať miliónov korún (v prepočte 1,56 milióna eur). Zánovné jazdenky z Nemecka skupina údajne vozila do Českej republiky niekoľko rokov. Celkom by podľa výkazov malo ísť o… viac

11. februára 2019 | Topspeed.sk: Kúpili ste stočené auto? Ako sa určuje výška škody?

Dozvedeli ste sa, že ste kúpili ojazdené stočené auto? Chcete podať trestné oznámenie? Ako sa určuje škoda, ktorá vám kúpou takého auta vznikla? Doteraz existovali v podstate 2 spôsoby. Avšak začiatkom januára v záujme jednotného uplatňovania zákonov bolo vydané stanovisko generálneho prokurátora, ktoré sa priamo dotýka problematiky… viac

1. februára 2019 | Markíza: Má podozrenie, že na aute z bazáru sú stočené kilometre

Večná dilema, ktorá trápi mnoho ľudí, uvažujúcich o kúpe auta, nové alebo jazdené. A keď sa už človek rozhodne pre takzvanú jazdenku, prichádzaj ďalšia dilema, súkromný inzerát, či autobazár. Kde máme lepšiu garanciu, že nekúpime mačku vo vreci? Mário z našej reportáže si myslel, že spravil všetko, čo mal, aby ho na aute, ktoré je… viac

31. januára 2019 | TOPSPEED.sk: Zlodejom odolali len 3 autá z 240 testovaných s bezkľúčovým vstupom

Už v minulosti sa objavili diskusie, že bezkľúčový vstup do auta síce zvyšuje komfort, ale veľkým percentom zvyšuje aj riziko ukradnutia auta. Test bezkľúčových vstupov, ktorý v spolupráci s nemeckým ADACom spravil britský magazín Which?, prezradil nelichotivý výsledok. Zlodejom odolali z celkovo 237 skúšaných len 3! Všetky ostatné sa… viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku