Novela zákona má nečakaný dopad: Na združenie SOVA sa obracajú zúfalí majitelia stočených áut

Novela zákona má nečakaný dopad: Na združenie SOVA sa obracajú zúfalí majitelia stočených áut

Na združenie SOVA sa začínajú obracať vydesení ľudia, ktorí pri pokuse o predaj svojich áut zistili že sú stočené, a preto nepredajné. Nie je to iba problémom firiem ako sa nám snažili podsúvať autori zákona. Naši čitatelia, ktorí ani netušili o tom že majú stočené autá, sa na nás obracajú so žiadosťami o pomoc a radu. Novela zákona ich pripravila o možnosť predať svoje vozidlá do autobazárov, ktoré zo zákona nesmú od 1. marca predávať stočené vozidlá, a to pod hrozbou vysokých pokút alebo zákazu činnosti.

Náš čitateľ Peter nám napísal: „ Rozhodol som sa predať svojho Golfa až po niekoľkomesačnom rozhodovaní, keď som konečne pripustil, že je do rodiny potrebné  niečo väčšie a novšie. Auto som kupoval ešte za slobodna od známeho, už vtedy malo cez 150 tisíc kilometrov. Po 5 rokoch pravidelného jazdenia má cez 220 tisíc. Chcel som ho predať do AAA, kvôli hotovosti, výkupák ma však odpálkoval, že auto má už najazdené cez 300 tisíc a že ho nekúpia, lebo je stočené. Skúšal som aj v iných bazároch, ale všade rovnako. Po toľkých rokoch už asi nemá zmysel niečo reklamovať, ale čo mám teraz robiť. Kvôli novému zákonu mi už auto nikde nevykúpia v bazáre a ja osobne naozaj nemám čas a ani nervy predávať ho niekde v inzercii. Hotovosť som chcel použiť ako akontáciu na niečo väčšie a novšie pre rodinu.“

Rovnako sa na nás obracajú aj firmy: „Pred rokom sme do firmy kúpili ojazdenú dodávku. Keď sme ju vo februári tohto roka ju chceli predať autobazáru, tak nám ju odmietli odkúpiť s tým, že má pretočené kilometre a od 1.3. takto autá nemôžu predávať a odkázali ma na stránku stkonline.sk. Po prečítaní článkov, aj na vašej stránke som zistil, že máme nepredajné auto. Čo môžem ďalej podniknúť? Mám jednu nepotrebnú nepredajnú dodávku, v ktorej sú nemalé peniaze, a ako právnická osoba ju nemôžem predať, lebo sa dopustím podľa všetkého trestného činu... Veď ja som ju nestočil!?“

Ešte väčším problémom než doteraz tak bude kúpa vozidla od súkromnej osoby. Celý reťazec podvodu stáčania najazdených kilometrov sa presúva do súkromnej sféry, kde je omnoho ťažšie kontrolovateľný. „Predaj medzi jednotlivcami SOI kontrolovať ani nemôže, navyše zákon o zákaze predaja stočených áut na fyzické osoby úplne zabudol. Zákonodarcovia tak síce vyčistili predaj v autobazároch, pre jednotlivcov je však nová norma skôr výzvou, aby sa stočeného auta zbavili predajom na inzerát,“ uviedol predseda združenia SOVA, Mgr. Július Petrus.

Mnohí priaznivci zákona namietajú, že je stále možnosť domôcť sa svoji práv súdnou cestou, ale podľa skúseností nášho združenia je táto možnosť príliš komplikovaná, trvá príliš dlho a stojí nemalé finančné prostriedky.

Názory, že ľudia budú môcť podať na pôvodného majiteľa trestné oznámenie za podvod a tým sa domôcť spravodlivosti odmieta aj samotný Petrus: „Museli by ste dokázať, že auto skutočne stočil predávajúci a navyše so zámerom vás podviesť. Bohužiaľ, podľa skúseností  občanov, ktoré posielajú nášmu združeniu, dochádza k stáčaniu v reťazci vlastníkov omnoho skôr, spravidla už pri dovoze auta do Slovenskej republiky. Nájsť páchateľa a usvedčiť ho sa polícii s najväčšou pravdepodobnosťou v drvivej väčšine prípadov nepodarí,“ dodal Petrus.

Dovoz stočených áut na Slovensko sleduje združenie SOVA od minulého roka pomocou špeciálnej aplikácie, ktorá porovnáva počet kilometrov na tachometroch vozidiel v zahraničnej inzercii a potom ich porovnáva s inzerátmi vozidiel už dovezených na Slovensko. „V databáze už máme takmer 5 000 stočených vozidiel, z ktorých značná časť putovala aj na Slovensko. Údaje o týchto vozidlách sa chystáme predávať Slovenskej obchodnej inšpekcii,“ uzavrel Petrus.

Aktuality

14. septembra 2017 | Bojíte sa podvodu pri kúpe jazdenky? Pomôže vám aktualizovaná príručka

Možno aj vy jazdíte autom, ktoré má pozmenený rok výroby. Tento problém sa odhadom týka až 20 % automobilov jazdiacich po slovenských cestách. Vodiči často ani nevedia, že sa stali obeťou podvodu z čoho vyplývajú ďalšie riziká. Toto je však iba jeden z trikov, ktoré používajú podvodníci, aby zvýšili hodnotu predávaného auta. Združenie… viac

30. augusta 2017 | Slovensku hrozí zaplavenie dovozovými autami, ktoré by mali byť zničené

V dôsledku novej vlny šrotovného, ktoré zavádzajú v Nemecku, môže dôjsť k nelegálnemu prílevu starých áut na slovenský trh. Ak nemeckí vodiči vymenia svoje staré auto na naftu za nové, dostane zľavu od dvoch tisíc do desať tisíc eur. Podmienkou je, že staré auto spĺňalo emisnú normu 4 alebo nižšiu.  viac

2. augusta 2017 | Autobild: Autá musia byť chránené proti stáčaniu kilometrov

Európska únia nariadila výrobcom zabudovať do nových modelov ochranu proti stáčaniu kilometrov. Zatiaľ nevedno, ako má ochrana vyzerať ani ako sa bude jej funkčnosť preverovať. viac

24. júla 2017 | iDnes.cz: Zaplaťte prepravu, nech ma neoklamete, žiadal záujemca o auto. Potom sa odmlčal

O ďalšom triku internetových podvodníkov informovali policajti z Přerovska. Miestny obyvateľ prišiel o viac ako dvadesať tisíc korún v rámci predaja svojho auta potom, čo ho údajný záujemca presvedčil, aby popredu zaplatil dopravu a dokázal tak, že sa nejedná o podvod. viac

20. júna 2017 | Denik.cz: Brusel zatvára oči pred podvodmi so stáčaním odometrov, tvrdia europoslanci

Český denik.cz priniesol správu o zamietnutí celoeurópskeho riešenia problematiky stáčania odometrov, ktoré by ochránilo spotrebiteľov. Podvody s odometrami postihujú až tretinu všetkých ojazdených automobilov. To stojí podľa triezvych odhadov zákazníkov celej EU 5,5 až 9,6 miliárd eur ročne. Európska komisia sa však… viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku