Automix.sk: Zlá oprava karosérie vás môže stáť život. Ako sa jej vyhnúť?

Automix.sk: Zlá oprava karosérie vás môže stáť život. Ako sa jej vyhnúť?

Niekdajšie postupy opráv karosérií môžu byť u nových áut s vysokopevnostnou oceľou kontraproduktívne až nebezpečné. Komu teda zveriť opravu havarovaného auta?

S novými technológiami prichádzajú aj nové postupy opráv karosérií. Nejde však len o spôsob ako ťahať zo zákazníka peniaze navyše. Ak napríklad pevnostnú oceľ opravíte zlým spôsobom, stratí svoje vlastnosti a v extrémnom prípade vás to môže stáť život.

Predminulý rok ukázala automobilka Škoda, aký je rozdiel medzi správne a nesprávne opraveným autom. Dve Octavie druhej generácie sa podrobili identickému nárazu do B stĺpika a následne boli opravené. Jedna oficiálnym spôsobom a druhá neoficiálnym pôsobom. Potom sa znovu podrobili rovnakému crash testu (video z celého procesu nájdete pod článkom).

Neoficiálna oprava viedla počas druhého testu k oddeleniu zvarov a preliačeniu bočnej časti auta hlbšie do priestoru vodiča, čo by mu spôsobilo vážnejšie zranenia. Od spôsobu opravy tak priamo závisí aj bezpečnosť posádky.

Podľa českej Cebie je až 20 % áut opravených zle (podľa klasických metód), čo ich robí údajne o 70 % nebezpečnejšími. Európska legislatíva ale kvalitu opráv neošetruje. Zlá oprava môže spôsobiť napríklad nesprávny čas nafúknutia airbagu. Pritom už 40 milisekúnd je rozdiel medzi životom a smrťou.

 

Vysokopevnostná oceľ: ako ju nezničiť opravou

Opraviť nové autá správne je výzvou nielen kvôli novej elektronike ale aj vysokopevnostnej oceli. Prvá generácia Škody Superb obsahovala 4 % vysokopevnostnej oceli. Najnovšia, tretia generácia využíva už vyše 45 %. S týmto materiálom však prichádza problém - opraviť ho klasickým spôsobom nie je možné. Po prehriatí totiž stráca svoje vlastnosti.

Preto musí byť vysokopevnostná oceľ zváraná špeciálnou bodovou zváračkou. Tá vytvára zvar široký 3,3 milimetra pomocou prúdu 9,1 kiloampérov počas približne 0,6 sekundy. Dôležitý je krátky čas a vysoký výkon, aby sa materiál nestihol prehriať.

 

Nové materiály = nové postupy

Ako záruku, že bude vaše auto opravené správne, začala Škoda udeľovať autorizovaným servisom certifikát Špecialista na opravy po nehode. Pilotný projekt začal vo Švédsku a motiváciou boli úmrtia spôsobené práve nesprávnymi opravami áut. Postupne sa pridávali ďalšie európske krajiny.

Na Slovensku získal tento certifikát ako prvý prešovský servis PO CAR. Nasledovať majú ďalšie. Certifikát je udelený servisu, ktorý prejde auditom a jeho zamestnanci školeniami. Niektoré prebiehajú v samotnej Mladej Boleslavi.

 

Celý článok aj s videom nájdete tu.

Aktuality

24. mája 2019 | AUTORIDE: Chaos v Poľsku: parlament omylom zrušil tresty za stáčanie odometrov ešte skôr, než začali platiť

V Poľsku nastala chaotická situácia v legislatíve zavádzajúcej tresty za stáčanie odometrov vo výške až päť rokov väzenia. Úprava, na ktorú sa tešili všetci poctiví predajcovia jazdeniek, bola na poslednú chvíľu omylom zrušená pri hlasovaní o vyšších trestoch za sexuálne zneužívanie detí, čo je dôsledkom pedofilnej… viac

30. apríla 2019 | AUTONOVINY.SK: Za stáčanie kilometrov do basy a neustále kontroly! Nové tvrdé zákony z Poľska ovplyvnia aj Slovensko

Stáčanie kilometrov ako trestný čin, za ktorého spáchanie pôjde dotyčný do väzenia. Nové zákony v Poľsku budú tvrdé a môžeme vďaka nim pozitívne ovplyvniť aj náš trh, ale realizácia zmien narážala na tradičný problém - korupciu. viac

11. apríla 2019 | AutoBild: Zlodeji áut sa vynašli: Takto uniknú odhaleniu

Majiteľ čierneho hatchbacku VW Polo objavil na ulici kópiu svojho automobilu, vrátane identického evidenčného čísla. viac

9. apríla 2019 | TVNOVINY.SK: Vysnívané auto si kúpil cez inzerát. Okamžite mal problémy s políciou aj daniarmi

Kúpil si vysnívané auto z inzerátu a na krku mal daňový úrad aj políciu. To však nie je všetko. Luxusného auta sa už nevie ani len zbaviť. viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku