Automix.sk: Zlá oprava karosérie vás môže stáť život. Ako sa jej vyhnúť?

Automix.sk: Zlá oprava karosérie vás môže stáť život. Ako sa jej vyhnúť?

Niekdajšie postupy opráv karosérií môžu byť u nových áut s vysokopevnostnou oceľou kontraproduktívne až nebezpečné. Komu teda zveriť opravu havarovaného auta?

S novými technológiami prichádzajú aj nové postupy opráv karosérií. Nejde však len o spôsob ako ťahať zo zákazníka peniaze navyše. Ak napríklad pevnostnú oceľ opravíte zlým spôsobom, stratí svoje vlastnosti a v extrémnom prípade vás to môže stáť život.

Predminulý rok ukázala automobilka Škoda, aký je rozdiel medzi správne a nesprávne opraveným autom. Dve Octavie druhej generácie sa podrobili identickému nárazu do B stĺpika a následne boli opravené. Jedna oficiálnym spôsobom a druhá neoficiálnym pôsobom. Potom sa znovu podrobili rovnakému crash testu (video z celého procesu nájdete pod článkom).

Neoficiálna oprava viedla počas druhého testu k oddeleniu zvarov a preliačeniu bočnej časti auta hlbšie do priestoru vodiča, čo by mu spôsobilo vážnejšie zranenia. Od spôsobu opravy tak priamo závisí aj bezpečnosť posádky.

Podľa českej Cebie je až 20 % áut opravených zle (podľa klasických metód), čo ich robí údajne o 70 % nebezpečnejšími. Európska legislatíva ale kvalitu opráv neošetruje. Zlá oprava môže spôsobiť napríklad nesprávny čas nafúknutia airbagu. Pritom už 40 milisekúnd je rozdiel medzi životom a smrťou.

 

Vysokopevnostná oceľ: ako ju nezničiť opravou

Opraviť nové autá správne je výzvou nielen kvôli novej elektronike ale aj vysokopevnostnej oceli. Prvá generácia Škody Superb obsahovala 4 % vysokopevnostnej oceli. Najnovšia, tretia generácia využíva už vyše 45 %. S týmto materiálom však prichádza problém - opraviť ho klasickým spôsobom nie je možné. Po prehriatí totiž stráca svoje vlastnosti.

Preto musí byť vysokopevnostná oceľ zváraná špeciálnou bodovou zváračkou. Tá vytvára zvar široký 3,3 milimetra pomocou prúdu 9,1 kiloampérov počas približne 0,6 sekundy. Dôležitý je krátky čas a vysoký výkon, aby sa materiál nestihol prehriať.

 

Nové materiály = nové postupy

Ako záruku, že bude vaše auto opravené správne, začala Škoda udeľovať autorizovaným servisom certifikát Špecialista na opravy po nehode. Pilotný projekt začal vo Švédsku a motiváciou boli úmrtia spôsobené práve nesprávnymi opravami áut. Postupne sa pridávali ďalšie európske krajiny.

Na Slovensku získal tento certifikát ako prvý prešovský servis PO CAR. Nasledovať majú ďalšie. Certifikát je udelený servisu, ktorý prejde auditom a jeho zamestnanci školeniami. Niektoré prebiehajú v samotnej Mladej Boleslavi.

 

Celý článok aj s videom nájdete tu.

Aktuality

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

25. februára 2020 | Rozhovor s Júliusom Petrusom, predsedom Spolku na ochranu vlastníkov automobilov.

Čo všetko si skontrolovať pri kúpe nového automobilu? To sa dozviete v rozhovore moderátorky TV JOJ s predsedom Spolku na ochranu automobilov Júliusom Petrusom.   viac

19. júna 2019 | AutoBild: 7 veľkých zmien zákona: Dovoz áut, STK, servisy

Ministerstvo dopravy pripravilo novelu zákona o prevádzke vozidiel, ktorá prináša nejednu novinku. Niektoré môžu pomôcť, iné život motoristu skomplikujú. Prinášame prehľad najdôležitejších zmien. viac

30. apríla 2019 | AUTONOVINY.SK: Za stáčanie kilometrov do basy a neustále kontroly! Nové tvrdé zákony z Poľska ovplyvnia aj Slovensko

Stáčanie kilometrov ako trestný čin, za ktorého spáchanie pôjde dotyčný do väzenia. Nové zákony v Poľsku budú tvrdé a môžeme vďaka nim pozitívne ovplyvniť aj náš trh, ale realizácia zmien narážala na tradičný problém - korupciu. viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku