Auto Bild Slovensko: Zákon o stočených km ničí nevinných vodičov

Auto Bild Slovensko: Zákon o stočených km ničí nevinných vodičov

Novela zákona, ktorá zavádza tresty za stáčanie odometrov, má prvé obete. Nezasiahla však šmelinárov, ktorí upravujú autá, ale podľa všetkého ničí nevinných vodičov. Zákon problém stočených kilometrov vôbec nevyriešil, zato vytvoril celý rad ďalších. A oveľa závažnejších.

Od 1. marca platí novela zákona prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá sa zameriava predovšetkým na tému stáčania odometrov. Pochybnosti odborníkov sa prejavili ako oprávnené, čo dokazujú skúsenosti Spolku na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA).

 

Na združenie sa začínajú obracať bežní spotrebitelia, ktorí v snahe predať vozidlo zistili, že majú stočené odometre a podľa zákona sú teda nepredajné. Prejavil sa tak problém číslo jedna, ktorým bolo protiústavný postoj legislatívy k vlastníctvu zmanipulovaných vozidiel. Zákon totiž výslovne trestal firmy, pretože - ako sa snažili verejnosť presvedčiť autori zákona - stočené odometre boli hlavným problémom u obchodných spoločností. Bežní občania síce zákonom postihovaní neboli, ale autobazáry sú taktiež firmy a teda nesmú takéto autá prijímať. Novela zákona tak aj bežných ľudí pripravila o možnosť predať auto cez autobazár, ktorým hrozia vysoké pokuty a dokonca odňatie licencie.

 

 

Mnohí majitelia áut pritom doteraz ani netušili, že s ich autom nie je niečo v poriadku. A nie je to len problém občanov, ale aj firiem. Ako príklad uvádza SOVA prípad súkromnej osoby. „Rozhodol som sa predať svojho Golfa až po niekoľkomesačnom rozhodovaní, keď som konečne pripustil, že je do rodiny potrebné niečo väčšie a novšie. Auto som kupoval ešte za slobodna od známeho, už vtedy malo cez 150-tisíc kilometrov. Po piatich rokoch pravidelného jazdenia má cez 220-tisíc. Chcel som ho predať do AAA, aby som získal hotovosť, výkupák ma však odpálkoval, že auto má už najazdené cez 300-tisíc, a preto ho neodkúpia. Skúšal som aj v iných bazároch, ale všade rovnako. Po toľkých rokoch už asi nemá zmysel niečo reklamovať, ale čo mám teraz robiť?“

 

Ešte väčším problémom než doteraz bude kúpa vozidla od súkromnej osoby, pretože je možné predpokladať, že všetky autá predávané mimo bazárov budú zmanipulované. Celý reťazec podvodov so stavom odometrov sa navyše presúva do súkromnej sféry, kde je prakticky nekontrolovateľný. Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) totiž zo zákona nemá právo kontrolovať súkromný predaj medzi jednotlivcami. „Zákonodarcovia tak síce vyčistili predaj v autobazároch, pre jednotlivcov je však nová norma skôr výzvou, aby sa stočeného auta zbavili predajom na inzerát,“ uviedol predseda združenia SOVA Július Petrus.

 

Prívrženci novely zvyknú argumentovať, že poškodené osoby sa môžu domôcť svojich práv súdnou cestou. Podľa skúseností SOVA je však táto možnosť príliš komplikovaná, zdĺhavá a stojí veľké peniaze. Názory, že ľudia budú môcť podať na pôvodného majiteľa trestné oznámenie za podvod, sú podľa združenia scestné. „Museli by ste dokázať, že auto skutočne stočil predávajúci a navyše so zámerom vás podviesť. Bohužiaľ, podľa skúseností občanov dochádza k stáčaniu v reťazci vlastníkov omnoho skôr, spravidla už pri dovoze auta do SR. Nájsť páchateľa a usvedčiť ho sa s najväčšou pravdepodobnosťou v drvivej väčšine prípadov nepodarí,“ dodal Petrus.

 

Podľa odhadov spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá preverovaním histórie vozidla, môže byť na Slovensku až milión stočených vozidiel, pričom väčšina sa nachádza v súkromnom vlastníctve. Pri priemernej cene 6 000 eur za jedno tak miliónu Slovákov vznikne celková škoda šesť miliárd eur. A nešťastní majitelia doplatia hneď na viacerých frontoch. Po prvé, nechali sa oklamať a kúpili nadhodnotené auto. Po druhé, na krku im zostane visieť bezcenný tovar a po tretie, riskujú sankcie, ktoré sa v prípade usvedčenia z podvodu môžu rovnať až 10-ročnému väzeniu.

 

AUTOBILD.sk komentuje

 

Už v predchádzajúcom článku sme upozorňovali na nemalé riziká spojené s novelou o stáčaní odometrov. Nielen v súvislosti s potenciálnou protiústavnosťou, ale najmä s praktickým dopadom na bežných ľudí. Mnohí z nich kupovali auto v dobrej viere od známych či priateľov a netušili, že kupujú aj stočené kilometre. A čo s prípadmi, ak stočené vozidlo kúpili z autobazáru? Keďže retroaktivita zákonov, čiže spätná platnosť, je zakázaná, zostáva im autobazár zažalovať. Lenže kto a ako dokáže, že odometer upravil autobazár a nie majiteľ, ktorý ho tam predal? A kto to dokáže jemu?

 

Každý, kto navrhuje zákon, by si mal uvedomiť všetky možné dôsledky. Po prvé, k zmanipulovaniu odometra mohlo dôjsť kedykoľvek v živote vozidla a najmä vtedy, ak ide o staršie auto. Podľa skúseností odborníkov, či už zo združenia SOVA alebo spoločnosti Cebia, až príliš často k tomu dochádza u vozidiel dovezených zo zahraničia, a to ešte predtým, ako prekročili hranice Slovenska. Po druhé, ak malo vozidlo troch, štyroch či desiatich majiteľov, kedy konkrétne došlo k manipulácii? A po tretie, došlo naozaj k manipulácii, alebo sa do záznamu dostal len preklep technika na STK či v servise? Kto to rozhodne? Na základe čoho?

 

Súhlasíme s tým, že problém stočených odometrov je potrebné riešiť. Lenže keď už sa niečo začne riešiť, malo by sa tak stať najmä rozumne. Preto sa pýtame: Dokedy sa budú zákony šiť horúcou ihlou systémom, že novela ešte neprešla ani prvým čítaním v parlamente a už má niekto v zásuvke pripravenú novelu novelizácie novely? Kam sa naši zákonodarci tak veľmi ponáhľajú, keď sú schopní vypúšťať do sveta jeden paškvil za druhým bez ohľadu na dôsledky pre bežného človeka? Mali by si uvedomiť, že kým pre nich je to len čiarka vo výkaze činnosti, pre občana a motoristu to môže znamenať doslova finančnú likvidáciu a existenčný problém!

 

Celý článok nájdete tu.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku