Novela zákona má nečakaný dopad: Na združenie SOVA sa obracajú zúfalí majitelia stočených áut

Novela zákona má nečakaný dopad: Na združenie SOVA sa obracajú zúfalí majitelia stočených áut

Na združenie SOVA sa začínajú obracať vydesení ľudia, ktorí pri pokuse o predaj svojich áut zistili že sú stočené, a preto nepredajné. Nie je to iba problémom firiem ako sa nám snažili podsúvať autori zákona. Naši čitatelia, ktorí ani netušili o tom že majú stočené autá, sa na nás obracajú so žiadosťami o pomoc a radu. Novela zákona ich pripravila o možnosť predať svoje vozidlá do autobazárov, ktoré zo zákona nesmú od 1. marca predávať stočené vozidlá, a to pod hrozbou vysokých pokút alebo zákazu činnosti.

Náš čitateľ Peter nám napísal: „ Rozhodol som sa predať svojho Golfa až po niekoľkomesačnom rozhodovaní, keď som konečne pripustil, že je do rodiny potrebné  niečo väčšie a novšie. Auto som kupoval ešte za slobodna od známeho, už vtedy malo cez 150 tisíc kilometrov. Po 5 rokoch pravidelného jazdenia má cez 220 tisíc. Chcel som ho predať do AAA, kvôli hotovosti, výkupák ma však odpálkoval, že auto má už najazdené cez 300 tisíc a že ho nekúpia, lebo je stočené. Skúšal som aj v iných bazároch, ale všade rovnako. Po toľkých rokoch už asi nemá zmysel niečo reklamovať, ale čo mám teraz robiť. Kvôli novému zákonu mi už auto nikde nevykúpia v bazáre a ja osobne naozaj nemám čas a ani nervy predávať ho niekde v inzercii. Hotovosť som chcel použiť ako akontáciu na niečo väčšie a novšie pre rodinu.“

Rovnako sa na nás obracajú aj firmy: „Pred rokom sme do firmy kúpili ojazdenú dodávku. Keď sme ju vo februári tohto roka ju chceli predať autobazáru, tak nám ju odmietli odkúpiť s tým, že má pretočené kilometre a od 1.3. takto autá nemôžu predávať a odkázali ma na stránku stkonline.sk. Po prečítaní článkov, aj na vašej stránke som zistil, že máme nepredajné auto. Čo môžem ďalej podniknúť? Mám jednu nepotrebnú nepredajnú dodávku, v ktorej sú nemalé peniaze, a ako právnická osoba ju nemôžem predať, lebo sa dopustím podľa všetkého trestného činu... Veď ja som ju nestočil!?“

Ešte väčším problémom než doteraz tak bude kúpa vozidla od súkromnej osoby. Celý reťazec podvodu stáčania najazdených kilometrov sa presúva do súkromnej sféry, kde je omnoho ťažšie kontrolovateľný. „Predaj medzi jednotlivcami SOI kontrolovať ani nemôže, navyše zákon o zákaze predaja stočených áut na fyzické osoby úplne zabudol. Zákonodarcovia tak síce vyčistili predaj v autobazároch, pre jednotlivcov je však nová norma skôr výzvou, aby sa stočeného auta zbavili predajom na inzerát,“ uviedol predseda združenia SOVA, Mgr. Július Petrus.

Mnohí priaznivci zákona namietajú, že je stále možnosť domôcť sa svoji práv súdnou cestou, ale podľa skúseností nášho združenia je táto možnosť príliš komplikovaná, trvá príliš dlho a stojí nemalé finančné prostriedky.

Názory, že ľudia budú môcť podať na pôvodného majiteľa trestné oznámenie za podvod a tým sa domôcť spravodlivosti odmieta aj samotný Petrus: „Museli by ste dokázať, že auto skutočne stočil predávajúci a navyše so zámerom vás podviesť. Bohužiaľ, podľa skúseností  občanov, ktoré posielajú nášmu združeniu, dochádza k stáčaniu v reťazci vlastníkov omnoho skôr, spravidla už pri dovoze auta do Slovenskej republiky. Nájsť páchateľa a usvedčiť ho sa polícii s najväčšou pravdepodobnosťou v drvivej väčšine prípadov nepodarí,“ dodal Petrus.

Dovoz stočených áut na Slovensko sleduje združenie SOVA od minulého roka pomocou špeciálnej aplikácie, ktorá porovnáva počet kilometrov na tachometroch vozidiel v zahraničnej inzercii a potom ich porovnáva s inzerátmi vozidiel už dovezených na Slovensko. „V databáze už máme takmer 5 000 stočených vozidiel, z ktorých značná časť putovala aj na Slovensko. Údaje o týchto vozidlách sa chystáme predávať Slovenskej obchodnej inšpekcii,“ uzavrel Petrus.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku