Autobild.sk: Nové nebezpečenstvo: Falošné náhradné diely

Autobild.sk: Nové nebezpečenstvo: Falošné náhradné diely

Náhradný airbag bol síce neuveriteľne lacný, lenže sa pri nehode nikdy nenafúkne, takže fatálne ohrozí zdravie a život posádky. Nástrahou, ktorá zaplavila už aj slovenské a české inzertné servery, sú falošné náhradné diely z Ázie, prípadne poškodené dielce z havarovaných áut.

Napodobeniny originálnych produktov spôsobujú nemalé škody nielen výrobcom, ale môžu byť aj potenciálne nebezpečné. Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) odhaduje, že len v roku 2013 dosiahla hodnota globálneho importu falzifikátov rôzneho druhu 461 miliárd dolárov (417,23 miliardy eur). Tieto produkty pochádzajú z ázijských krajín, najmä z Číny.

OECD a Európska komisia predpokladajú, že päť až desať percent dovozu tvoria napodobeniny, pričom obľúbeným cieľom falšovateľov sú automobilové náhradné diely. EK vyčíslila škody výrobcov náhradných dielov na päť až desať miliárd eur ročne. Vo svojej analýze označila brzdové obloženie za najčastejší falošný artikel a upozorňuje na prípady, keď boli vyrobené z dreva či dokonca z lisovanej trávy.

Rozsah problému dokazuje aj prípad z Británie zo začiatku tohto roka, keď tamojšia polícia odhalila predaj falošných airbagov Hondy pre modely CRV a Accord cez portál ebay. Polícia na základe platobných záznamov zistila, že tieto airbagy kúpilo najmenej 680 jednotlivcov a malých firiem.Polícia vzápätí informovala verejnosť, že tieto airbagy sa v prípade kolízie nenafúknu a predstavujú tak priame ohrozenie života vodiča a posádky.

Obľúbeným terčom falšovateľov sú produkty, ktoré sa ľahko kopírujú a prinášajú vysoký zisk. Nedávna štúdia Asociácie dodávateľov automobilových náhradných dielov identifikovala tri hlavné segmenty, konkrétne údržbu (olejové a vzduchové filtre, brzdy, tesnenia, káblové zväzky), opravy (tlmiče, kryty, predné a zadné svetlomety, plechy, tlmiče, predné sklá) a riadenie (ramená, spojovacie tyče).

Viac než dve tretiny napodobenín pochádza z Číny, ďalší významní „výrobcovia“ pracujú v Rusku, Indii, Pakistane a Uruguaji. Falošné diely sa dostávajú do distribučnými kanálmi, najvýznamnejším je internet, ktorý predstavuje až 12 percent globálneho predaja automobilových dielov. V priebehu nasledujúcich piatich rokov sa význam internetu z tohto hľadiska bude zvyšovať o 10 percent ročne.

 

Fiktívne krádeže či zásobárne náhradných dielov

Na takéto „opravy“ sa neraz používajú ukradnuté autá, napríklad, spoločne s kusom podlahy sa odreže poškodená zadná časť a ku nej sa následne privarí zadná časť nepoškodeného ukradnutého vozidla. Odhalenie je pritom takmer nemožné, keďže identifikátory, medzi ktoré patrí aj VIN číslo, sa zväčša nachádzajú v prednej časti auta.

Staré autá sa kradnú každý rok. Napríklad, vlani bolo na Slovensku podľa predbežných údajov z operačných stredísk odcudzených 31 starých škodoviek, ako Škoda 105/120, Favorit, Forman a dokonca jedna MB 1000. K tomu môžeme pripočítať jedného Trabanta a jedného „žigulíka“. Zmizlo aj vyše sto Fabií rôznych ročníkov. Od januára do konca apríla tohto roka boli nahlásené krádeže piatich Favoritov, štyroch Felícií, šiestich vozidiel 105/120 a dokonca jednej Škody 1203. Do evidencie krádeží pribudli aj dva exempláre VAZ 2107.

S najväčšou pravdepodobnosťou ide o fiktívne krádeže, keď majiteľ vozidlo buď predal na náhradné diely, alebo si ho za týmo účelom ponechal. Myslí si to polícia. „Polícia má dôvodné podozrenie, že vo väčšine prípadov nahlásených krádeží starších motorových vozidiel v poslednom období ide o účelové oznámenie krádeží,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka. Podľa jeho slov polícia v súčasnosti zvažuje opatrenia, ktoré by takýmto fiktívnym krádežiam mali zabrániť, neuviedol však podrobnosti.

Každému je jasné, že nekvalitné napodobeniny môžu ohroziť bezpečnosť vodiča a posádky. V prípade kolízie sa pirátsky pozvárané vozidlo môže doslova rozpadnúť na kusy. Ako hovorí Jan Dryák, marketingový riaditeľ českej spoločnosti Cebia, ktorá sa zaoberá kontrolami vozidiel, takéto vozidlo je zvarované v nosných častiach rámu a v tuhej oblasti karosérie, ktoré by mali posádku chrániť.

Nanešťastie, laik prakticky nemá šancu rozpoznať nekvalitnú opravu, nakoľko zvárané časti sú prekryté blatníkmi, plastovými dielmi a obložením a aspoň sčasti natrené ochrannými nátermi. Nekvalitné opravy a úpravy by mohli rozpoznať len odborníci pri dôkladnej kontrole celého vozidla, preto neberte stav vozidla na ľahkú váhu. Ide o vaše peniaze aj bezpečnosť.

 

Nájdete tu.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku