Auto žurnál: Ako postupovať pri kúpe jazdeného auta

Auto žurnál: Ako postupovať pri kúpe jazdeného auta

V servisnej poradni pokračujeme témou výberu jazdeného auta. Mechanikov sme sa opýtali na ich skúsenosti so zisťovaním reálneho stavu jazdených vozidiel.

V servisnej poradni pokračujeme témou výberu jazdeného auta. Mechanikov Maxim servis s.r.o. sme sa opýtali na ich skúsenosti so zisťovaním reálneho stavu jazdených vozidiel.

 

Ľudia sa najčastejšie pred kúpou jazdeného auta pýtajú na čo si mám dať pozor. Dá sa odpoveď vyjadriť stručne?

 

V prvom rade si treba uvedomiť, že kúpa akéhokoľvek jazdeného auta je veľmi veľké riziko. Je jedno, o akú značku či veľkosť auta sa zákazník zaujíma. Pri starších a menších je porúch väčšinou viac, ich odstránenie býva však lacnejšie. Pri luxusných autách je každá porucha drahá zábavka. Dať si pozor treba hlavne na to, aby si človek z ulice, ktorý sa v autách nevyzná, nekupoval vozidlo sám na základe svojich pocitov alebo údajov, ktoré kdesi vygúglil. Miest, ktoré treba skontrolovať je toľko, že to nikoho reálne nebude baviť. Mnoho vecí aj tak človek nemá šancu zistiť na ploche bazáru alebo na sídliskovom parkovisku. Mám na mysli kontrolu zospodu, kde je veľa bežne vymieňaných a opotrebovaných dielov.

 

Čo by si teda poradil? Nie každý má známeho automechanika.

 

S tým súhlasím. Ale každý má internet a tam treba začať. Ak nepoznám v okolí nikoho, kto by pomohol s kúpou auta, treba si dobre preštudovať stránky autoservisov v okolí – mnohé totiž bežne robia kontrolu pred kúpou auta. Ak má záujemca vybratý konkrétny model, alebo značku auta, je dobré ísť skonzultovať skúsenosti s takýmto autom do servisu, ktorý má dobré referencie. U nás v servise sa s tým stretávame bežne – ľudia volajú a chodia, aby sa opýtali, ako často k nám chodia tie autá a aký máme názor.

 

Dobre, zákazník zistí v servise časť informácii, no stále nevie či auto kúpiť alebo nie. Čo ďalej?

 

Ak si zákazník vyberie auto z bazáru alebo od súkromnej osoby, mal by sa so servisom dohodnúť na kontrolu auta pred kúpou samozrejme aj s počítačovou diagnostikou. Na auto pozrie teda mechanik, prípadne aj klampiar. Zistí sa aj stav podvozku, bŕzd, výfuku, osvetlenia, napadnutie koróziou a mieru opotrebovania. Diagnostika môže mnohé odhaliť, aj keď je jasné, že ak chce niekto zatajiť rôzne druhy elektrických porúch, vie to z časti zakamuflovať. Klampiar vie zhodnotiť, nielen či je na aute nový lak, ale napríklad deformáciu strechy a nadvárané nosníky, čo vypovedá o tom, že auto je opravené po veľkej havárii.

 

Je možné takto zistiť podrobne reálny stav vozidla?

 

To záleží na šikovnosti a skúsenostiach mechanika, vybavení servisu a konkrétnom aute. Samozrejme, že napríklad Felicia bude ľahký prípad, ale pri kúpe luxusných SUV nezistí mechanik veľa vecí, nemá ako. Stav vzduchových vankúšov, mnohé riadiace jednotky komunikujúce iba s originálnym diagnostickým softvérom, únik oleja pri motore napchatom súčiastkami, že cez neho nevidno denné svetlo a podobne. Už len preto si treba uvedomiť, že pomoc mechanika a servisu pred kúpou sú neoceniteľná v prípade odhalenia závažnej poruchy, ktorú by si záujemca sám nemal šancu zistiť.

 

Vedel by si uviesť aj nejaký konkrétny príklad? Aké prípady ste odhalili a ušetrili ľuďom peniaze?

 

Takýchto prípadov je dosť. Niekedy sú to spomínané drobnosti, inokedy prípady hraničiace s trestným oznámením. Občas máme aj prípady až po kúpe, kedy ho nový majiteľ privezie k nám na odťahovke. Pamätám sa prípad strieborného Focusa kúpeného v jednom z najväčších bazárov na Slovensku. Auto malo cenu primeranú tabuľkovým hodnotám, no jeho skutočný stav bol žalostný. Auto bolo veľmi zle opravené po havárii asi zo všetkých strán, jeho karosárske diely mali obrovské škáry a jeho motor bol polepený zo skrutiek každá iného druhu, nedotiahnuté veko a hlava valcov, únik vody do motora, motor celý zaolejovaný bez suchého miesta a auto samozrejme nešlo.

Nový majiteľ však predtým oslovil iný „servis“, ktorý mu spravil generálku podvozku, ktorá bola úplne zbytočná vzhľadom na celkový stav. Ford nakoniec majiteľ vrátil do bazáru, kde mu ho, na moje prekvapenie, zobrali späť a vrátili peniaze za kúpu. No nový podvozok, odťahovania a kopa času už zostali logicky nepreplatené.

Takisto sme mali prípad malého talianskeho auta, keď prišla záujemkyňa s pôvodným majiteľom, ktorý tvrdil, že má najazdených 30 000 km a nebolo nabúrané. Lakovaná celá predná časť a doplnená o neoriginálne dielce, predné brzdy totálne opotrebované ako po 80 000 km, výfuk kompletne skorodovaný. Táto pani si dala povedať, keď sme jej povedali náš názor. Konfrontovaný majiteľ len sadol do auta a s pískaním pneumatík odišiel.

 

Mali by sa ľudia báť kúpiť akékoľvek auto?

 

To nie, ale treba byť realista. Ak v bazáre predávajú auto, ktoré má 10 rokov, po skúšobnej jazde dymí, hučí, hrkoce a na budíkoch má krásnych 80 tisíc km :) ….to nebude to správne auto. Ak máš ty auto v takomto stave, budeš do neho investovať alebo ho dáš za pár drobných do bazáru, kde za teba oficiálne preberú záruku technického stavu? Slováci sú konzervatívni vo výbere auta. Každý druhý by chcel striebornú Octaviu s naftovým motorom a 85 000 km na tachometri. Nemá problém takéto auto kúpiť alebo aspoň sa oň zaujímať, aj keď vie, že sused pracuje vo firme, kde je na predaj čierna Octavia s benzínovým motorom a skutočnými 150 000 kilometrami s potvrdenou servisnou históriou.

 

Ja by som sa tiež asi bál kúpiť auto po firme, veď to musí byť na pokraji životnosti.

 

Nemáš celkom pravdu. U nás v servise máme zazmluvnených mnoho firiem a takmer všetky do svojich áut pravidelne investujú. Dodržiavajú predpísané servisné prehliadky, ak sa odporúča niečo vymeniť, realizuje sa výmena. Pneumatiky sú kontrolované, servisná knižka doložená a GPS namontované. Je tak možné u zamestnávateľa zistiť, či s autom niekto nelieta na hranici technických možností a auto slúži na denné pracovné cesty. Už sme takto pomohli niekoľkým ľudom, ktorí mali záujem o takéto auto, ktoré sme u nás servisovali od začiatku, mali sme kompletnú históriu a to auto sme teda fyzicky poznali.

 

Ako overiť skutočný stav najazdených kilometrov?

 

Záleží na značke automobilu, jej servisnom stredisku, jeho spoľahlivosti a ochote technika v servise. Mnohé značky ukladajú dáta auta prijatého do servisu na server a je možné sa k nim dostať kdekoľvek v oficiálnej predajnej sieti daného výrobcu. Auto príde na prehliadku a spolu so zápisom km sa napríklad zapisuje update softwaru alebo rôzne záručné opravy. Potom sú značky, ktoré nie sú takto servisne prepojené a je možné zistiť históriu auta iba u predajcu, ku ktorému jazdilo na servis. No a potom je tretia skupina - autá, ktoré po kúpe nikdy nenavštívia značkový servis a teda nemajú overiteľnú históriu inak ako servisnou knižkou.

Bežne sa ale stáva, že aj v autorizovanom servise vám povedia úplne iné čísla z tachometra ako máte potvrdené v servisnej knižke s originálnou pečiatkou. Ako som spomínal, každý Slovák chce auto s čo najmenej najazdenými kilometrami a trh sa tomu prispôsobil. Aj tu platí vzorec dopytponuka. Preto máme podľa ponúk autobazárov na Slovensku tak úžasne málo jazdený autopark.

Kilometre dnes môže upraviť takmer ktokoľvek, stačí lacný kábel a nejaký software. Zárukou nie je ani kontrola originality, keďže mnoho áut má hluché obdobie medzi predajom v zahraničí a kontrolou originality na Slovensku. V tomto čase sa s autom dá robiť všeličo. Kontrola originality v podstate iba zabezpečuje, aby sa u nás nepredali kradnuté autá z iných krajín.

Kým stáčanie kilometrov nie je legislatívne trestný čin, bude to populárny biznis aj naďalej. Aj keby to zákon zmenil, nemyslím si, že úprave tachometrov bude koniec. V Nemecku a ďalších krajinách je to trestné a aj tak odtiaľ prúdia autá, kde nie je 200.000 až 300.000km smerom nadol žiadny problém.

Na servisnú knižku sa teda vôbec nedá spoliehať. Je to iba pomôcka, kde si podľa záznamov môžete zistiť kam údajne auto chodilo a potom daný servis navštíviť s prosbou o informácie. Kilometre teda nesmú byť hlavný argument na kúpu auta, ale iba jeden z informačných údajov.

 

Zhrnutie?

 

Nebáť sa osloviť servis na vykonanie kontroly auta pred kúpou, pýtať sa na skúsenosti, poruchy daných áut, dať si oceniť základné veci nutné po kúpe – výmenu olejov, filtrov, prípadne rozvodov. Netreba zabudnúť ani na lakovanie odretých dielov, pretože to nie sú lacné záležitosti.

 

 

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku