Čo všetko skontrolovať pri kúpe ojazdeného auta

Dnešný podnet do Rádia Regina je od pána Pavla z Ružomberka. Kúpil staršie auto a ako to už býva zvykom, kamaráti mu hneď začali vysvetľovať, čo všetko musí a čo nemusí urobiť. Čo vymeniť, čo skontrolovať, atď. Citujem. "Prosím vás, poraďte mi, o určite musím urobiť. Ja viem, že moji kamaráti to myslia dobre, ale ani jeden z nich nie je mechanik. Preto sa obraciam na vás, na profesionálov. Ďakujem."  Ďakujem za dôveru pánovi Pavlovi, ale ja tiež nie som mechanik a tak som po odpovede na jeho otázky radšej zašiel za našim dvorným mechanikom.

automechanik: Záleží kde si t auto kúpil, od koho si ho kúpil, to všetko sú veci, ktoré sa musia zhrnúť. Keď je auto so servisnou knižkou a serióznou servisnou knižkou, tak sa môže človek na to eventuálne spoľahnúť, aj na tie najazdené kilometre.

Väčšinou prax je taká, že tá servisná knižka je podopisovaná, by sa dalo povedať, že papier znesie všetko. No ale všeho všudy dohromady keď to zhrnieme, by sme potrebovali, keď si kúpime staré auto, samozrejme či už tam boli menené alebo neboli menené náplne, oleje, nemrznúca zmes. 

Ja si myslím, že už keď sme kúpili auto, už nejakých 100-200-300 eur nás nezabije, tak by sme mali si spraviť všetky tie náplne nanovo, aj teda či veríme tej servisnej knižke alebo nie, ale proste budme jazdiť na tom aute my, takže dajme do toho nejakú tú korunu a môžeme potom bezpečne a spoľahlivo jazdiť.

moderátor: Spomínali ste náplne, takže čo konkrétne?

automechanik: Konkrétne oleje, nemrznúcu zmes a ďalšia vec, rozvody, na ktoré veľa, veľa ľudí zabúda. Pri tých rozvodoch by sa to malo meniť pravidelne, no len keď tá servisná knižka je, buď sú tie kilometre stočené, alebo proste je tá servisná knižka tak ako sme hovorili, napísaná od stola, tak to nemusí byť pravda, takže preventívne by som tie rozvody vymenil na každom jednom staršom aute čo si kupujem.

Ale to hovorím, môže byť a nemusí. Každý nie je klamár, takže môže byť aj pravda, aj nepravda. Ale to, ja by som si to vždycky urobil po svojom.

moderátor: V rámci náhradných dielov, rozprávajme sa teraz o rozvodoch, pravdepodobne existujú aj nejaké mantinely. Vyššia cena, vyššia kvalita, nižšia

automechanik: Funguje to, existuje to, no ale to už zase len ten majiteľ musí sa dohodnúť s tým mechanikom. Sú rôzne rozvody. Buď sú originály, tie sú drahšie, potom sú rôzne náhrady, no ale to sa treba dohodnúť s mechanikom a teda na tej cene, aby ten zlatý stred, to by bolo asi také najideálnejšie. Keď je to teda staršie auto.

moderátor: Čo v prípade, ak sa rozhodnem, že rozvody nevymením? Aké mi hrozí poškodenie auta?

automechanik: Keď sa rozhodnete, že rozvody nevymeníte, hrozí tam poškodenie to, že môže roztrhnúť rozvodový remeň, keď je starší,alebo zadrie sa niektorá kladka, alebo vodná pumpa jak je v rozvode, lebo nemusí byť, no a stretnú sa ventily s piestami, rozbije sa v podstate motor. A potom to už nestojí 500, ale už sa bavíme potom nad tisíc. 

Viac nájdete tu.

Zlá oprava karosérie vás môže stáť život. Ako sa jej vyhnúť?

Niekdajšie postupy opráv karosérií môžu byť u nových áut s vysokopevnostnou oceľou kontraproduktívne až nebezpečné. Komu teda zveriť opravu havarovaného auta?

S novými technológiami prichádzajú aj nové postupy opráv karosérií. Nejde však len o spôsob ako ťahať zo zákazníka peniaze navyše. Ak napríklad pevnostnú oceľ opravíte zlým spôsobom, stratí svoje vlastnosti a v extrémnom prípade vás to môže stáť život.

 

Predminulý rok ukázala automobilka Škoda, aký je rozdiel medzi správne a nesprávne opraveným autom. Dve Octavie druhej generácie sa podrobili identickému nárazu do B stĺpika a následne boli opravené. Jedna oficiálnym spôsobom a druhá neoficiálnym pôsobom. Potom sa znovu podrobili rovnakému crash testu.

Neoficiálna oprava viedla počas druhého testu k oddeleniu zvarov a preliačeniu bočnej časti auta hlbšie do priestoru vodiča, čo by mu spôsobilo vážnejšie zranenia.

Od spôsobu opravy tak priamo závisí aj bezpečnosť posádky. Podľa českej Cebie je až 20 % áut opravených zle (podľa klasických metód), čo ich robí údajne o 70 % nebezpečnejšími. Európska legislatíva ale kvalitu opráv neošetruje. Zlá oprava môže spôsobiť napríklad nesprávny čas nafúknutia airbagu. Pritom už 40 milisekúnd je rozdiel medzi životom a smrťou.

Viac nájdete tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 
Testovacia jazda- Skontrolujte nasledujúce časti auta.
 
- Podvozok a tlmiče
Ešte pred jazdou skúste jednoduchý test: zatlačte na blatník v mieste nad tlmičom, ako by ste chceli auto rozkolísať. Rozhodne by v kolísaní nemalo pokračovať! Pri prudkom zastavení by v žiadnom prípade nemalo dôjsť ku kolísaniu vozidla a k tendencii spätného pohybu auta. Rázy alebo vibrácie spôsobené nerovnosťou vozovky by sa nemali prenášať do samotného riadenia. Tento jav môže byť spôsobený opotrebovaním závesov ramien, čapov riadenia, stabilizátorov a pod.
 
- Poloosi
Na test poloos je treba vybrať miesto, kde je možné zatáčať na obidve strany. Od pomalého rozbiehania do kruhu prejdite k razantnejšiemu pridávaniu plynu. Nemali by sa ozývať žiadne neobvyklé zvuky, určite by ste nemali počuť zvuky podobné preskakovaniu reťaze na ozubenom kolese. Ak sa tak stane, poloosa je poškodená.
 

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk