Stočené auto si kúpite i v bazáre stačí, keď predaj iba sprostredkuje

 

Už rok platí zákon 412/2015, ktorý mal vyčistiť trh s ojazdenými automobilmi od špekulantov a nepoctivých predajcov. Môžeme zhodnotiť, že tento zámer našim zákonodarcom nevyšiel. Dosiahli iba to, že špekulanti upravili predajné postupy a „stočenky“ predávajú aj naďalej. Úspešne sa im darí obchádzať zákon a ďalej klamať kupujúcich. Slovenská obchodná inšpekcia pri kontrolách konštatuje, že predajcom je súkromná osoba a nie bazár. Tieto skutočnosti vyplývajú z činnosti Združenia SOVA, ktoré oznamuje SOI autobazáre podozrivé z predaja stočených automobilov.

 

Nepoctivé autobazáre používajú jednoduchý trik, v inzerátoch figurujú ako predajcovia stočeného automobilu, ale pri kontrole Slovenskej obchodnej inšpekcie doložia, že predaj iba sprostredkovávajú. Špekulanti uzatvárajú zmluvu s majiteľom auta, ktorý je súkromnou osobou a tým pádom nie sú oficiálnym predávajúcim automobilu. SOI nemôže pokutovať súkromné osoby. Ústredná riaditeľka SOI Nadežda Machútová združenie SOVA informovala: „SOI tieto podnety prešetruje individuálne podľa povahy a konkrétneho obsahu zmluvy. Vo všeobecnosti však stále platí §23 ods. 3 zákona č. 725/2004 Z. z. v zmysle ktorého právnické a fyzické osoby – podnikatelia nemôžu uvádzať, sprístupňovať na trhu alebo ponúkať na trhu motorové vozidlá, na ktorých prišlo k neoprávnenej manipulácii s počítadlom prejdenej vzdialenosti. A naopak, SOI nemá oprávnenie kontrolovať uvedené porušenie zákona, ak ide o vzťah spotrebiteľ – spotrebiteľ.“

 

SOVA zároveň zistila, že SOI v časti prípadov ďalej nezasahuje. Po otázke na ďalší postup u takto ponúkaného stočeného automobilu, dostala od SOI túto odpoveď: „Nebolo pristúpené k ďalším opatreniam, nakoľko bazár vozidlo ponúkal sprostredkovane.“

 

Autobazáristom, ktorí predaj áut iba sprostredkovávajú a nie sú ich vlastníkmi, sa takto darí pri predaji „stočeniek“ vyhýbať vysokým pokutám, ktoré sa môžu pohybovať od 3 000 do 50 000 eur.

 

„Naše združenie varovalo pred presunom trhu so stočenými automobilmi od právnických osôb k fyzickým, ale že sa nepoctiví autobazáristi takto vynájdu, nás prekvapilo. Kupujúcim preto radíme, aby si ešte pred kúpou zistili, či je autobazár skutočným majiteľom automobilu a nielen sprostredkovateľom predaja. To, že je uvedený ako predajca v inzeráte, nič neznamená. Istotu kúpy budú mať zákazníci iba pri autobazároch, ktoré autá vlastnia a poskytujú garancie nájazdu kilometrov,“radí predseda Združenia SOVA Július Petrus.

 

Celý článok nájdete tu.

Ferrari pre majiteľov stáča kilometre, aby ich predali drahšie

SME prinieslo popis stáčania luxusných športiakov prestížnej talianskej značky. Pri obzvlášť vzácnych Ferrari môže vynulovanie počtu najazdených kilometrov zvýšiť jeho cenu aj o milión dolárov. Prípad môže mať vplyv na ceny všetkých Ferrari vyrobených po roku 2010.

Kúpili ste si jazdené auto, o ktorom vás predajca uisťoval, že najazdené kilometre sú "poctivé" a zaručene pravé? Pri mnohých značkách to vôbec nemusí byť pravda - vrátane Ferrari. Podľa žaloby, ktorú podal bývalý zamestnanec predajne v Palm Beach na Floride, je totiž znižovanie počtu najazdených kilometrov na Ferrari bežné. Deje sa to navyše pod dohľadom samotného výrobcu, píše SME.

Žalobu podal Robert Root, ktorý pracoval u predajcu New Country Motor Cars. Chcel ňou zrušiť nezákonné prepustenie z práce. V žalobe 71-ročný Root tvrdí, že z neho predajca spravil obetného baránka v prípade stáčania tachometrov na Ferrari.

Talianska automobilka dodáva od roku 2010 servisom na celom svete diagnostickú jednotku DEIS Tester. Toto zariadenie dokáže okrem iného aj nastaviť ukazovateľ najazdených kilometrov späť na nulu. Ferrari pritom toto zariadenie licencuje, spravuje prístupy a na diaľku elektronicky autorizuje zmeny na aute - vrátane úprav počtu najazdených kilometrov. 

Celý článok nájdete tu.

prirucka

Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 

Bezpodmienečne požadujte

Dôkladne skontrolujte osvedčenie o evidencii (technický preukaz):

  • POZOR na duplikát OE /TP/ – to je vždy PROBLÉM, hlavne ak bol vystavený v prípade straty alebo poškodenia pôvodného OE / TP/. Často sa o duplikát žiada úmyselne, aby bolo možné zamlčať pôvod vozidla, počet predchádzajúcich majiteľov, používanie auta ako taxí- ka či v autoškole a pod. Z duplikátu OE /TP/ nezistíte, či bolo auto kúpené v hotovosti alebo na lízing, prípadne či bolo splatené. Obzvlášť si dajte pozor na časté striedanie majiteľov, hlavne počas prvých mesiacov (často týždňov) po prihlásení auta v SR.

Príručku nájdete tu.

 

 

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk