SOVA odhalila jednoduchý spôsob legalizácie stočených dovážaných jazdeniek pomocou STK

„Dovozca si vyberie na kúpu vozidla niektorú z krajín, kde neexistujú alebo sú len veľmi ťažko prístupné databázy najazdených kilometrov, ako je Taliansko. Väčšinou ide o lacnejšie autá s vysokým nájazdom kilometrov, napríklad okolo 250 000. Po dovoze na Slovensko vozidlo stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrov, aby ho zatraktívnil. Pri prvej kontrole na STK hneď po dovoze stanica technickej kontroly tento falošný stav kilometrov zaznamená a uloží do systému. Následne sa tento falošný počet kilometrov objaví v databázach určených k preverovaniu áut ako jediný údaj o stave tachometra dostupný na Slovensku pre konkrétny automobil. Výstupy z týchto systémov preto môžu byť u dovážaných áut zavádzajúce a nemusia stočené kilometre odhaliť,“ upozornil predseda Združenia SOVA Mgr. Július Petrus.

Predajcovia takto dovezených a stočených jazdených áut dokonca dokumentmi z STK bežne dokazujú stav vozidel záujemcom. Na stáčanie kilometrov upozorňuje tiež jeden zaujímavý fakt. Zatiaľčo napríklad v Taliansku stojí VW Golf 1.9TDI z roku 2006 s 140 000 najazdenými kilometrami v priemere 7 000 EUR, u nás je identické vozidlo o 9,3 % lacnejšie.

„Kupovať v cudzine auto za cenu vyššiu, než za akú sa predáva u nás nedáva predsa ekonomicky zmysel. Vyplatí sa to iba v prípade, že pôvodne šlo o auto s vyšším počtom najazdených kilometrov, ktorých tachometre boli následne upravené. Potom sa už vyplatí predávať autá za dumpingové ceny a ešte na nich zarobiť. Jediný, kto utrpí škodu, je koncový zákazník,“ dodal Petrus.

Každý mesiac je podľa odhadu združenia v Slovenskej republike takto zmanipulovaných asi 5 000 jazdených automobilov z dovozu. Podľa združenia by sa mali správcovia databáz na tento problém zamerať a týmto manipuláciám zamedziť.     Viac tu.

Stáčanie kilometrov nebude trestným činom

NRSR zamietla novelu Trestného zákona, v ktorej poslanci navrhovali rozšíriť trestnoprávnu zodpovednosť za neautorizovanú a nedovolenú činnosť falšovania a pozmeňovania počítadiel najazdených kilometrov (tzv. tachometrov) motorových vozidiel. V súčasnosti Trestný zákon obsahuje v skupine trestných činov proti majetku skutkovú podstatu falšovania a pozmeňovania identifikačných údajov motorového vozidla. Táto skutková podstata obsahuje len konanie páchateľov, ktorým falšujú alebo pozmeňujú identifikačné číslo motorového vozidla, výrobné číslo motora motorového vozidla, výrobný štítok motorového vozidla alebo výrobné číslo súčastí motorového vozidla. Údaj o stave najazdených kilometrov na tachometri motorového vozidla nie sú identifikačným údajom motorového vozidla a preto nie je možné touto skutkovou podstatou postihovať spoločensky nežiaduci stav – neautorizovaný a nedovolený zásah do počítadiel najazdených kilometrov (tzv. tachometrov) motorových vozidiel. Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 KONTROLA TECHNICKÉHO STAVU:
• Porovnajte veľkosť škár (medzier) medzi jednotlivými časťami karosérie – diely musia lícovať a škáry medzi nimi musia byť rovnako široké.
• Skontrolujte, či lak na skrutkách, ktoré spojujú jednotlivé časti karosérie nie je poškodený. Ak sú poškriabané, svedčí to o výmene alebo oprave daného dielu.
    Originálne spoje a tmelenie karosérie
• Skontrolujte spoje, tie sa v továrni prekrývajú plastovým tmelom, ktorý chráni karosériu pred zatekaním a nečistotani. Po oprave už spoje nie je možné uviesť do pôvodného stavu, tmel je hrboľatý, nepravidelný a často je vytvorený z iného materiálu.
• Otvorte motorový a batožinový priestor a nebojte sa odstrániť všetky koberce, kryty aj rezervné koleso, aby ste čo najlepšie videli vnútorné spoje karosérie a skelet. Pokračujte na všetkých častiach auta. Kontrolujte obe strany zároveň a vzájomne ich porovnávajte. Spoje sú strojové, preto by malo byť všetko symetrické.
 
Príručku nájdete tu.

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk