Platil poistku, uhradí celú škodu

Auto.sme.sk prinieslo reportáž o tom, prečo je nutnosťou pri ojazdenom aute zistiť, či predošlý majiteľ platil povinné zmluvné poistenie. Ak totiž havarujete a označia vás za vinníka nehody, môžete aj s povinným zmluvným poistením zaplatiť celú škodu, akoby ste poistku nemali.

Miroslav si kúpil ojazdené auto. Havaroval s ním asi rok a pol po tom, čo auto prihlásil na polícii a uzavrel naň povinné zmluvné poistenie v poisťovni. Po nehode poisťovňa rozhodla, že mu poistku vypovie. Odôvodnila to tým, že mal neplatné poistenie. Postúpila prípad Slovenskej kancelárii poisťovateľov s tým, že by mal Miroslav celú škodu pri nehode zaplatiť, lebo nemal platnú zmluvu. Miroslav to odmietol a spoliehal sa, že súd mu dá za pravdu. Súd však povedal, že mal uzavrieť poistku v tej istej poisťovni ako predošlý vlastník auta, ktorý mal zmluvu na dobu neurčitú a neplatil poistné. Keďže Miroslav podpísal poistku inde, podľa súdu bola jeho zmluva neplatná.

 

Nech už je situácia, do ktorej sa dostal Miroslav, akokoľvek nespravodlivá, poisťovni dáva za pravdu zákon o povinnom zmluvnom poistení. Píše sa v ňom, že ak niekto nezaplatí poisťovni za povinné zmluvné poistenie a tá mu vypovie zmluvu, musí podpísať zmluvu s tou istou poisťovňou do konca poistného obdobia. To predošlý majiteľ auta, ktoré kúpil Miroslav, nespravil. Podľa zákona je zmluva s inou poisťovňou neplatná, ak bola uzavretá v čase, keď malo byť auto poistené v poisťovni, čo vypovedala zmluvu pre neplatenie poistky.

Povinnosť určená pre neplatiča sa však týka aj nových vlastníkov ojazdených áut, aj keď s neplatením poistky predošlým majiteľom auta nemajú nič spoločné. Núti ich, aby si zistili, či predošlý majiteľ platil povinné zmluvné poistenie poctivo. Slovenská kancelária poisťovateľov vraví, že povinné zmluvné poistenie nezaplatili majitelia 160-tisíc áut. Na problém, ako mal Miroslav, by tak mohli naraziť tisíce potenciálnych nových vlastníkov ojazdených áut. Ohrození sú aj tí, ktorí už jazdia na ojazdenom aute.           Viac tu.

Zlodeji majú nový trik, ako bez použitia násilia ukradnúť auto

Dokonca sa im samé odomkne a naštartuje. Vaše auto tak môže zmiznúť za pár sekúnd. Za všetko môže nový systém, takzvaný bezkontaktný kľúč.

Bezkontaktný kľúč stačí mať vo vrecku. Keď sa od auta vzdialite, samo sa zamkne. Ak sa k nemu opäť vrátite, sám auto odomkne a dokonca môže aj naštartovať. Ak tento zlepšovák vlastníte, môžete skončiť ako žena z Česka - zaparkovala a o pár sekúnd už bola bez auta. Za všetko môže škatuľka. S tou chodia zlodeji. Špeciálne zariadenie prenesie signál z vášho kľúča až k autu, kde čaká ďalší komplic. Auto si myslí, že stojíte pri ňom, odomkne sa, naštartuje a zlodej odchádza. Trojicu zlodejov, ktorí sa takto živili, zadržali českí kriminalisti.Mužov policajti vinia z toho, že ukradli desiatky áut a spôsobili škodu odhadom niekoľko miliónov korún. Tento druh krádeže zaznamenali v Čechách vôbec prvý raz. Či sa s ním stretli aj policajti na Slovensku, sme sa zatiaľ nedozvedeli.     Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 Elektrické súčasti
Pozorne skontrolujte aj základné veci, napr. či svietia všetky svetlá a to vrátane brzdových a smerových. Elektrické ovládanie okienok musí byť plynulé a bez rušivých zvukov. Klimatizáciu vyskúšajte aj počas jazdy, nielen s naštartovaným motorom na mieste.
 Pneumatiky a nápravy
Skontrolujte predné aj zadné nápravy – akýkoľvek atypický odklon kolies je podozrivý. V dôsledku toho sa nesprávne zodierajú pneumatiky, čo ohrozuje bezpečnosť.
Extra tip ! Práve nesúmerne ojazdené pneumatiky nám naznačia, že závada môže byť v nesprávnej geometrii náprav, na tlmičoch pruženia či na nápravách (auto po vážnej havárii).
 Nemalo auto vystrelené airbagy?
Po otočení kľúčika do prvej polohy sa rozsvietia všetky kontrolky. Tie by mali postupne zhasínať (vrátane kontrolky airbagu). Ak zhasnú všetky naraz, príp. kontrolka airbagu súčasne s inou z kontroliek, znamená to, že kontrolka je prepojená na inú (trik súkromných dovozcov) a airbag je nefunkčný. Ďalšie znaky: kryt airbagu musí sedieť presne (po stranách rovnaké medzery, pevný stred pri stlačení), nemal by chýbať nápis Airbag alebo Airbag – SRS a logo automobilky.
 
Príručku nájdete tu. 

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk