Car-Pass v Belgicku funguje. Nemci ho chcú tiež

 

Stáčanie odometrov je veľkým problémom a to ako z hľadiska bezpečnostného, tak ekonomického. Podľa Európskej komisie má 5 % až 12 % ojazdených vozidiel v Európe upravený stav odometra, pri cezhraničných transakciách je to dokonca až 40 % áut. Ročný finančný dopad pre zákazníkov tvorí 5,6 až 9,6 biliónov eur. Belgicko proti stáčaniu úspešne bojuje pomocou systému Car-Pass. V jeho stopách chce ísť tiež nemecký spolkový štát Dolné Sasko. V Nemecku je podľa štatistík a odhadov nemeckého automobilového klubu AvD stočené každé tretie auto.

 

 Dolnosaský parlament prijal pred dvoma týždňami uznesenie, v ktorom odporúča vláde, aby začala zavádzať Car-Pass. Každé auto by malo podľa návrhu mať evidenciu stavu najazdených kilometrov. Nezapisovali by sa len pri pravidelných technických kontrolách, ale i pri každej návšteve servisu. Dané uznesenie má za cieľ podporovať aj prijatie ďalších opatrení, ktorými chce stáčanie odometrov eliminovať. Na spolkovej úrovni sa chce zasadzovať za lepšie zabezpečenie motorových vozidiel ich výrobcami pred manipuláciou so stavom najazdených kilometrov. Plánuje podporovať zákaz obchodu so zariadeniami, pomocou ktorých je možné počet kilometrov upravovať a zaistiť dôsledné trestné stíhanie manipulácie s odometrom. Usiluje tiež o celoeurópsky zákaz manipulácie s odometrom.

 

Systém Car-Pass v Belgicku funguje už 10 rokov a môže sa pochváliť výbornými výsledkami. Podľa reportu Car-Pass bolo v roku 2006 až 60 000 áut podozrivých z manipulácie so stavom odometra. V roku 2015 číslo kleslo na 1197 áut. „Ceny vozidiel na belgickom trhu tak odrážajú ich skutočnú hodnotu a zákazníci sa nemusia obávať či technický stav zodpovedá počtu udávaných kilometrov,“ komentuje fungovanie systému predseda Združenia SOVA Július Petrus.

 

Do boja proti stáčaniu odometrov vstúpila tiež Európska únia. Smernica 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznáva, že manipuláciu s odometrom je potrebné považovať za trestný čin a postihovať ju. Členské štáty majú najneskôr od mája 2018 zaistiť poskytovanie informácií o odometroch z každej technickej kontroly do centralizovaného systému a v prípade zistenej manipulácie majú vinníkov potrestať.

 

Na Slovensku síce od marca 2016 platí zákaz predaja stočených áut, ale iba pre právnické osoby. Trh so stočenými autami sa tak presunul medzi fyzické osoby, ktoré používajú aj malý predajcovia. Tí registrujú stočené autá na svojich zamestnancov a následne ich tak predávajú. Novela taktiež nerieši zavedenie národného registra údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti, v ktorom by sa zaznamenávali údaje z technickej kontroly, z kontroly originality, z emisnej kontroly alebo z bežnej návštevy servisu. Toho sa dočkáme pravdepodobne neskôr. V pláne je prepojenie tohto systému aj na ostatné štáty.„Verím, že systém bude čo najskôr fungovať, každé auto bude mať zaznamenanú históriu a zákazník si ho bude môcť pred nákupom overiť a to bez ohľadu na to, z ktorého štátu EU si auto kupuje. Zároveň dúfam, že príde aj k ďalšej novele zákona a zákaz predaja áut s upraveným stavom odometra sa bude vzťahovať aj na fyzické osoby,“ komentuje situáciu Petrus.

 

Jednou z možností, ako si auto overiť, je zadať jeho VIN na webových stránkach Združenia SOVA, ktoré zbiera informácie o najazdených kilometroch zo zahraničných inzertných serverov a porovnáva ich s vozidlami dovezenými na Slovensko alebo do iných krajín, ktoré sa objavia v inzercii. Zatiaľ Združenie zaznamenalo cez 5000 stočených áut. Podľa údajov sa na Slovensku predáva až 94 % stočených vozidiel z dovozu.

Štátna kalkulačka vyráta registračný poplatok, aj hodnotu vášho auta

Nové registračné poplatky začnú platiť od februára 2017 a kalkulačka pomôže najmä s výpočtom poplatku za staršie vozidlo. Okrem toho môžete zistiť hodnotu ojazdeného vozidla, hoci veľmi orientačne.

Inštitút finančnej politiky v súvislosti so zavedením nových poplatkov pri registrácii vozidiel, pripravil internetovú kalkulačku.

Vďaka nej môžete jednoduchšie zistiť výšku poplatku pre vami vytypovaný automobil, zvlášť ak sa jedná o vozidlo z druhej ruky.

Na používané autá sa totiž vzťahuje „koeficient zostatkovej hodnoty vozidla“, zodpovedajúci hodnote auta podľa veku v rokoch odo dňa prvej evidencie.

Výšku registračného poplatku pre ojazdené vozidlo vyrátate tak, že registračný poplatok platný pre nové vozidlo, vynásobíte spomínaným koeficientom zostatkovej hodnoty. Po novom to za vás môže urobiť kalkulačka, stačí do nej zadať základné údaje.

Podľa analýzy ministerstva financií sa navrhované vyššie registračné poplatky dotknú iba jedného percenta občanov, ktorí si kúpia nový automobil. 47 percent kupujúcich zaplatí rovnako ako doposiaľ a až 52% vraj vďaka novej legislatíve ušetrí.

Najčastejšie diskutovanou témou je fakt, že registračný poplatok zaplatíme nielen pri prvej evidencii vozidla na Slovensku, ale pri každom prepise. Mnohým sa tak môže skomplikovať predaj ojazdeného auta.

Naopak, dovoz starších výkonnejších automobilov zo zahraničia vďaka nižšiemu registračnému poplatku zlacnie.

Nové sadzby vstúpia do platnosti vo februári 2017.

Okrem pomocníka pre výpočet registračného poplatku sme na rovnakom odkaze našli aj kalkulačku na výpočet odhadovanej hodnoty ojazdeného auta.

Celý článok si môžete prečítať tu.

prirucka

Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.

 

Ako a kde kupovať

 

KUPUJTE OD PREDAJCOV S KVALITNÝM ZÁZEMÍM

 

Ojazdené auto rozhodne kupujte len od predajcov s kvalitným zázemím. Využite možnosti dô- kladnej testovacej jazdy, auto si nechajte zdvihnúť a ukázať zospodu. Ak môžete, tak vezmite so sebou automechanika.

Uprednostňujte predajcov, ktorí autá priamo vlastnia a nie sú iba sprostredkovateľmi predaja!

 

Príručku nájdete tu.

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk