Históriu menia štyridsiatim percentám ojazdených áut

Rozhovor s predsedom združenia SOVA, Júliusom Petrusom.

Koľko áut predávaných na inzeráty a v bazároch má pretočené kilometre?

„Podľa odborníkov ide zhruba o štyridsať percent vozidiel.“

Kde je najväčšie riziko, že človek kúpi takéto auto?

„Pri individuálnych dovozoch, keď nie je známa história auta, a v menších autobazároch, ktoré stavy tachometrov a históriu nepreverujú.“

Kde by mala byť kúpa najbezpečnejšia?

„Vo väčších autobazároch a to hlavne tam, kde k autám dávajú potvrdenie o kontrole stavu tachometra a zároveň sú majiteľmi automobilov a nie sú len sprostredkovateľmi predaja. V takých bazároch je omnoho ľahšie manipuláciu s tachometrom reklamovať, a preto si dávajú väčší pozor a pri výkupe autá viac kontrolujú. V ideálnom prípade je dobré kupovať auto tam, kde pri zistení manipulácie s tachometrom automaticky vracajú peniaze alebo aspoň poskytnú výraznú zľavu.“

Ako proti tomu automobilky bojujú? Znižuje sa počet áut, na ktorých sa to dá?

„Tento problém automobilky príliš nezaujíma. Dokonca sa dá povedať, že stáčanie tachometrov je momentálne najjednoduchšie v histórii, pretože na to stačí len notebook, vhodný pripájací kábel a softvér. Stočenie digitálneho tachometra je tak otázkou niekoľkých minút či skôr sekúnd. Mechanické tachometre sa stáčali ťažšie.“

Takto upravené autá už zväčša dovezú alebo ich upravujú tu?

„Odpoveď je jednoduchá. Pri poslednom prieskume naše združenie našlo na slovenskom internete 21 firiem, ktoré stáčanie úplne verejne ponúkajú. Je fakt, že bez stočenia by veľa dovezených áut ani nenašlo kupca.“

Bývajú reklamácie takéhoto auta úspešné? Má vôbec kupujúci nárok na reklamáciu takéhoto auta?

„Slušný autobazár, ktorý je vlastníkom auta, peniaze vráti. Alebo informuje o stočenom tachometri už pri predaji a je už len na zákazníkovi, či si auto s takým hendikepom kúpi. Nepoctivý bazár, spravidla ten, ktorý má autá v komisnom predaji, sa bude vyhovárať na bývalého majiteľa a pravdepodobne sa vrátenia peňazí nedočkáte. Zatiaľ nevieme o žiadnom prípade, ktorý by sa dostal pred súd a ten by nariadil vrátenie peňazí. Dokazovanie je totiž veľmi zložité.“   Viac tu.

 

Vláda chce zabrániť podvodom pri predaji áut v exekúcii

 

Novela zákona o cestnej premávke navrhuje, aby kupujúci mohli z evidencie vozidiel získať informácie o tom, či vozidlo skutočne patrí osobe, ktorá sa vydáva za vlastníka a či na dané vozidlo nie je vedená exekúcia alebo výkon rozhodnutia.  Viac tu.

 

Pretočím kilometre, inzerujú

 

Na Slovensku je manipulácia s počítadlom legálna a živí sa ňou viacero firiem. „Mne to je jedno. Aké číslo chcete, také vám tam dám,“ odpovedal SME zamestnanec bardejovskej firmy MTE na otázku, či dokážu ubrať autu akýkoľvek počet kilometrov. „Pretočenie“ u nich stojí 35 eur, robia ho na počkanie.  Viac tu.

 

Predajca opäť ponúkal auto, ktoré mu vrátili pre pretočené kilometre. Novým zákazníkom to zatajil

 

Keď dvojica mladíkov vystupujúca pod hlavičkou firmy AutoCentrum BB predávala v auguste modrý Ford Focus, ukazoval jeho tachometer niečo vyše 91-­tisíc kilometrov. Budúci majiteľ si ho vybral cez inzerát na internete. Sľuboval „top stav“ aj servisnú knižku. Tú však nedostal.  Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 
BEZPODMIENEČNE POŽADUJTE!
Dôkladne skontrolujte osvedčenie o evidencii (technický preukaz):
- Je úplne nevyhnutné, aby VIN, č. motora, č. typu motora aj farba auta súhlasili s údajmi uvedenými v osvedčení o evidencii!
- Zistite, kde bolo auto predané ako nové – či v SR alebo v zahraničí. Ak bolo dovezené, nechajte overiť firmou, ktorá tieto služby poskytuje (napr. Cebia, spol. s r. o.) a následne ručí za pôvod auta.
POZOR na duplikát OE /TP/ – to je vždy PROBLÉM, hlavne ak bol vystavený v prípade straty alebo poškodenia pôvodného OE / TP/. Často sa o duplikát žiada úmyselne, aby bolo možné zamlčať pôvod vozidla, počet predchádzajúcich majiteľov, používanie auta ako taxíka či v autoškole a pod.
 

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk