Stáčanie kilometrov na Slovensku

Úpravy stavu najazdených kilometrov sú snáď najdiskutovanejšou témou u jazdených vozidiel. Každý deň sa na nás obracajú podvedení a zúfalí zákazníci autobazárov, ale aj súkromných predajcov.

Okradnutí majitelia prichádzajú o tisíce EUR a predajcovia sa im doslova len vysmievajú. Situácia na slovenskom trhu jazdených vozidiel tak pripomína skutočné Kocúrkovo.

Stav najazdených kilometrov je dôležitým údajom pre kupujúceho. Podľa neho je možné posúdiť potrebu výmenu dielov a mechanizmov na jazdenom vozidle a predísť tak omnoho väčším škodám. Bohužiaľ predávajúci sa až príliš často obohacujú na úkor dôverčivých zákazníkov a to úpravou stavu najazdených kilometrov. Zákazník tak doslova kupuje mačku vo vreci. Vozidlo sa začne po istom čase kaziť a nový majiteľ doň musí investovať omnoho viac ako plánoval. A čo reklamácia? Áno, jazdené vozidlo môžete reklamovať, otázka však znie, kedy sa vám peniaze vrátia, a či vôbec v plnej výške.

Na rozdiel od západných krajín totiž ani nemáme zákon, ktorý by postihoval tento podvod. V boji proti tomuto nešvaru zlyháva predovšetkým legislatíva. Pred rokom vyvinula opozičná SNS snahu o kriminalizáciu stáčania tachometrov, tento pokus však zlyhal a v druhom zákone bola novelizácia neschválená. Sám predkladateľ Rafael Rafaj uviedol veľmi šokujúce údaje o úpravách nájazdu kilometrov na Slovensku: "Postihuje asi 130 tisíc našich občanov, pričom škody sa odhadujú približne na 65 miliónov eur." Združenie SOVA však má dôvodné podozrenie, že počet takto oklamaných kupcov a vyčíslené škody sú omnoho vyššie.

Stáčanie kilometrov je podľa našich skúseností najčastejšie u vozidiel z dovozu. Ešte v zahraničí sú údaje o nájazde kilometrov upravené, často sú vymenené aj sedačky, volant a pedále, teda súčasti vozidla, na ktorých by bol viditeľný vyšší počet kilometrov. Podvodníci sa dokonca nevyhýbajú ani falšovaniu servisných knižiek a pravidelných servisných kontrol v nich. Skutočne nie je zložité zaopatriť si falošnú pečiatku existujúceho autoservisu v zahraničí. Podľa údajov Združenia automobilového priemyslu Slováci dovážajú stále staršie vozidlá, preto pozor na podozrivo nízke údaje o najazdených kilometroch.           Viac tu.

Nové verzus jazdené auto: Otázka priorít

Rozhodnutie medzi novým alebo jazdeným automobilom nie je len o peniazoch. Čo sa viac oplatí a čo vám v budúcnosti prinesie menej starostí? Tejto téme sa v reportáži bližšie venoval server Automoto.sk. Hovorí sa, že kúpa automobilu je najhoršou investíciou. Niečo na tom bude, no túžba po vlastných štyroch kolesách zatláča tento argument do úzadia. Auto jednoducho potrebujete, lebo... Zostáva len sa rozhodnúť, či nové alebo jazdené.                        Viac tu.

 

Vykrádanie áut vďaka novým technológiám

Vykrádanie áut dostalo nový rozmer - technológie napomáhajú zlodejom. V Bratislave sa vyskytlo už viac prípadov, kedy bolo auto nenápadne a bez poškodenia vykradnuté.      Viac tu.

 

ZAP SR: Dovážame stále staršie vozidlá zo zahraničia

Za sedem mesiacov roku 2011 zaregistrovali na Slovensku spolu 35 245 individuálne dovezených jazdených osobných vozidiel (kategórie Ml), z toho v júli 5353.    Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 Interiér
• Skontrolujte stav čalúnenia, mieru poškodenia sedačiek (presedenie, škvrny, prípadné prepálenie a pod.).
• Skontrolujte opotrebovanie volantu, pedálov, spojky, brzdy a riadiacej páky – pri 50 000 najazdených kmby rozhodne nemali byť príliš opotrebované.Musí byť vidieť štruktúra povrchového materiálu. Pri viac než 250 000 km býva znateľne poškodený poťah riadiacej páky. Pedále sú úplne ošľapané. Podľa miery opotrebovania môžete zhruba odhadnúť počet skutočne najazdených kilometrov.
• Pozorne nazrite pod plastové časti interiéru, pod prahové lišty, koberce aj pod sedačky, či neobjavíte zvyšky piesku alebo bahna. Rozoberte čalúnenie vo dverách.
• Pozrite sa pod prístrojovú dosku. Práve pod ňou môžu zostať stopy po zatopení.
• Privoňajte k čalúneniu, či necítite zápach bahna, na sedačkách hľadajte škvrny.
• Pôsobením vody povolí izolácia, ktorá potom začína oxidovať. Následkom toho často nefungujú elektricky ovládané časti auta.
 
Príručku nájdete tu.

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk