Zákon pritvrdí podmienky prihlasovania áut

Až 75-tisíc majiteľom vozidiel hrozí, že prídu o doklady od auta a evidenčné čísla. Ide najmä o tých, ktorí majú vozidlo dočasne vyradené, nemajú dokončený jeho prepis alebo ho predali a nový majiteľ ho neprihlásil. Ak tak neurobia do 1.júla 2016, bude polícia považovať ich auto za ukradnuté.

Predpokladá to novela cestného zákona, o ktorej budú poslanci rokovať ešte tento mesiac. Podľa Marty Fabianovej z tlačového odboru rezortu vnútra „novela reaguje na prípady fiktívneho odhlásenia vozidiel na osoby, ktoré auto reálne neodkúpili“.

Pôvodne chcelo ministerstvo vnútra takéto vozidlá hneď vyradiť z prevádzky, do parlamentu sa však dostala novela, ktorá takýto tvrdý postih neobsahuje. Naopak, v Českej republike ho uplatnili, čo viedlo k tomu, že tam koncom júna vyradili z evidencie až 700-tisíc áut. Ich majitelia už nemajú šancu ich prihlásiť a musia ich dať zošrotovať.

Ministerstvo zmäkčilo podmienky na základe pripomienok rezortu dopravy, životného prostredia, Únie zamestnávateľov a Slovenskej asociácie poisťovní. Tí mali obavy, že pri vyradení toľkých áut naraz skončia tisíce z nich na šrotoviskách alebo budú znečisťovať životné prostredie.

Novelou zákona chce rezort vyriešiť najmä dva problémy. Prvým je fiktívne prehlásenie vozidiel, keď špekulanti na dopravnom inšpektoráte odhlásia svoje auto, tvrdia, že ho predali, uvedú meno nového vlastníka, ale ten si auto do 15 dní, ako káže zákon, neprihlási. Auto si totiž v skutočnosti nekúpil. Takouto cestou sa dokážu majitelia vyhnúť napríklad plateniu poistného či pokút.

Druhým problémom sú vlastníci, ktorí požiadali o dočasné vyradenie vozidla, ktoré nevyužívajú, a chcú ušetriť peniaze za emisnú a technickú kontrolu aj zákonnú poistku. Vyradiť auto môžu dať na rôzne dlhé obdobie, za ktoré v závislosti od dĺžky zaplatia poplatok od 5 do 350 eur. Napríklad jeden až dva roky stoja 20 eur, tri až štyri roky 35 eur.

Viac nájdete tu.

Ako postupovať pri kúpe jazdeného auta

V prvom rade si treba uvedomiť, že kúpa akéhokoľvek jazdeného auta je veľmi veľké riziko. Je jedno, o akú značku či veľkosť auta sa zákazník zaujíma.

Pri starších a menších je porúch väčšinou viac, ich odstránenie býva však lacnejšie. Pri luxusných autách je každá porucha drahá zábavka.

Dať si pozor treba hlavne na to, aby si človek z ulice, ktorý sa v autách nevyzná, nekupoval vozidlo sám na základe svojich pocitov alebo údajov, ktoré kdesi vygúglil.

Miest, ktoré treba skontrolovať je toľko, že to nikoho reálne nebude baviť.

Mnoho vecí aj tak človek nemá šancu zistiť na ploche bazáru alebo na sídliskovom parkovisku. Mám na mysli kontrolu zospodu, kde je veľa bežne vymieňaných a opotrebovaných dielov.

Viac nájdete tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 Elektrické súčasti
Pozorne skontrolujte aj základné veci, napr. či svietia všetky svetlá a to vrátane brzdových a smerových. Elektrické ovládanie okienok musí byť plynulé a bez rušivých zvukov. Klimatizáciu vyskúšajte aj počas jazdy, nielen s naštartovaným motorom na mieste.
 Pneumatiky a nápravy
Skontrolujte predné aj zadné nápravy – akýkoľvek atypický odklon kolies je podozrivý. V dôsledku toho sa nesprávne zodierajú pneumatiky, čo ohrozuje bezpečnosť.
Extra tip ! Práve nesúmerne ojazdené pneumatiky nám naznačia, že závada môže byť v nesprávnej geometrii náprav, na tlmičoch pruženia či na nápravách (auto po vážnej havárii).
 Nemalo auto vystrelené airbagy?
Po otočení kľúčika do prvej polohy sa rozsvietia všetky kontrolky. Tie by mali postupne zhasínať (vrátane kontrolky airbagu). Ak zhasnú všetky naraz, príp. kontrolka airbagu súčasne s inou z kontroliek, znamená to, že kontrolka je prepojená na inú (trik súkromných dovozcov) a airbag je nefunkčný. Ďalšie znaky: kryt airbagu musí sedieť presne (po stranách rovnaké medzery, pevný stred pri stlačení), nemal by chýbať nápis Airbag alebo Airbag – SRS a logo automobilky.
 
Príručku nájdete tu.

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk