Príbeh podvedenej čitateľky: Zatajený vek vozidla

 

Môj príbeh začal ako mnohé iné, zakúpila som si vozidlo, ktoré som našla v inzeráte na internetovom bazári. Inzerát bol však zavádzajúci, o čom som sa dozvedela samozrejme až po kúpe.

Predajca ma podviedol. Predal mi automobil, o ktorom tvrdil, že bol vyrobený v roku 2005, avšak vyrobili ho v roku 1998. V malom technickom preukaze bol uvedený 2005 v kolónke prvé prihlásenie, ale pred ním bol rok výroby 1998, čo som si bohužiaľ pri kúpe vôbec nevšimla. Predajca totiž pôsobil veľmi dôveryhodne. Sympatický pán tvrdil, že je to ich rodinné víkendové auto, že majú firmu, že majú viac áut a toto malé vlastne ani nechcú predať, ale škoda ho nechať stáť bokom.

Automobil bol dôkladne vyčistený a asi aj nastriekaný. Tvrdil, že je prvým majiteľom, potom som samozrejme zistila, že auto vlastnil iba 3 týždne. Ďalej v inzeráte tvrdil, že má k autu aj servisnú knižku, ale pri prehliadke obrátil, že sa pomýlil, a že má len kompletnú servisnú históriu.

Keď som sa dozvedela, po preštudovaní dokladov, že ma takto podviedol a predal mi auto vyrobené v r.1998 za cenu auta vyrobeného v r. 2005, bola som veľmi zúfala. Za auto som dala svoje ťažko ušetrené peniaze a potrebovala som ho na každodennú cestu do prace. Teraz som zostala bez peňazí s vozidlom, ktoré má v skutočnosti omnoho nižšiu cenu.

Predajcovi som hneď volala, že chcem odstúpiť od kúpnopredajnej zmluvy, pretože auto, čo mi predal má podľa trhovej hodnoty cenu nižšiu minimálne o 1 000 EURO. On sa mi do telefónu vysmial, že som sa nemala nechať podviesť. Po ďalšom skúmaní som zistila, že má v inzerátoch ďalších podobných 6 áut na predaj, a že ho poznajú všetci v jeho okolí, dokonca aj policajt, ktorí s ním nedokážu nič spraviť.

Právnik mi poradil, že mu mám poslať odstúpenie od kúpnej zmluvy, aby mi vrátil peniaze a ja jemu auto. Tiež ma upozornil, že ak predajca neprevezme auto a nevráti peniaze, tak sa budem musieť súdiť, čo môže trvať viac rokov. Nebudem môcť používať ani to auto a ono bude len strácať na cene.

Poznámka SOVA: Dôverovať slepo predajcovi sa skutočne neoplatí. Vždy so sebou vezmite odborníka, ktorý vozidlo dôkladne prehliadne. Rovnako dôkladne preštudujte doklady vozidla ešte pred samotnou kúpou, potom je už totiž neskoro. Viac tu.

Bodka za prípadom legalizácie kradnutých áut

 

Senát Krajského súdu v Banskej Bystrici dnes dal prerokovaním odvolania Ľudovíta Petra z Veľkej Lomnice bodku za prípadom legalizácie kradnutých áut, v ktorom stíhali ôsmich mužov. Medzi nimi bol i bývalý šéf dopravného inšpektorátu, colník a úradník okresného úradu. Skupina sa podieľala na legalizácii 43 ukradnutých motorových vozidiel so škodou takmer 400-tisíc eur.

Na odvolaní trval iba majiteľ autobazára na východnom Slovensku, cez ktorý niekoľko legalizovaných áut predal. Tvrdil, že nevedel o pôvode vozidiel.

Legalizácia prebiehala tak, že niektorí zo skupiny získali vozidlo, ukradnuté napríklad v Bratislave. Colník dodával nepravé doklady z pracoviska Colného úradu v Žiari nad Hronom. Referent z Okresného úradu v Žarnovici vydával rozhodnutia o technickej spôsobilosti dovezených áut. Šéf dopravného inšpektorátu v tom istom okrese vozidlu na základe falošných dokladov pridelil oficiálne poznávacie značky a auto potom predali cez autobazár. Policajní experti zistili, že vozidlá mali prerážané čísla na motoroch i kapotách. Páchatelia kradnutých áut nie sú známi.

Viac nájdete tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
„Naša príručka by mala bežnému zákazníkovi bez väčších skúseností pomôcť odhaliť napríklad pretočený tachometer, podvodne zmenený rok výroby, či bolo auto havarované alebo prípadne zvarené z iných automobilov. V príručke nájdu občania tiež rady, ako si overiť legálnosť pôvodu ojazdeného auta alebo napríklad aj to, či nie je v zástave alebo nie je predmetom nesplateného lízingu. V súvislosti s nedávnymi povodňami budú pre čitateľov iste zaujímavé aj metódy ako odhaliť, či nebolo auto zatopené. Ide nám hlavne o to, aby ľudia dostali do ruky účinný nástroj, ktorý im pomôže v boji s neserióznymi predajcami ojazdených áut,“ zdôraznil predseda združenia SOVA Július Petrus.
V príručke sa napríklad ľudia dočítajú, ako skontrolovať identifikačné údaje vozidla, ako preveriť legálnosť jeho pôvodu, kde nájsť špeciálne kódy podľa ktorých sa dá overiť rok výroby auta, ale trebárs aj to ako odhadnúť skutočný vek auta podľa stavu jeho interiéru. Príručka taktiež obsahuje rady, ako porovnávaním rôznych identifikačných kódov odhaliť, či bolo auto havarované, prípadne či na ňom bolo vymenené väčšie množstvo dielov.      Viac tu.

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk