Maďarsko bojuje proti pretáčaniu tachometrov

Maďarská vláda a Parlament sa pustili do vojny s podvodníkmi falšujúcimi stavy tachometrov. STK budú povinné zaznamenávať stav tachometrov do databázy a manipulácia so stavom tachometra bude považovaná za kriminálny čin. Ako zistilo združenie SOVA, opatrenie proti ilegálnemu pozmeňovaniu stavu najazdených kilometrov začne platiť už od 1. januára 2012.

Vláda nariadila nové pravidlá pre zaznamenávanie a kontrolu stavu najazdených kilometrov na STK svojim dekrétom č. 138. Maďarská vláda zároveň spracovala návrh zmeny zákona, ktorý bude považovať neoprávnenú zmenu stavu kilometrov na tachometroch za trestný čin obdobný ako pozmeňovanie verejnej listiny.

„Maďarská vláda tak dokázala, že keď existuje politická vôľa, dá sa proti falšovaniu najazdených kilometrov skutočne bojovať zákonom. Samozrejme každý zákon, či vládne nariadenie môže mať svoje nedostatky, ale začať sa niekde musí," uviedol predseda SOVA Mgr. Július Petrus.

Podľa odborníkov môže hroziť, že maďarská vláda týmto postupom vlastne zlegalizuje jazdené autá, ktoré boli stočené ešte pred dovozom zo zahraničia.

„Jediným riešením je podľa názoru SOVA zavedenie celoeurópskej databázy najazdených kilometrov, alebo aspoň prepojenie národných databáz a ich sprístupnenie verejnosti tak, aby si každý záujemca o kúpu automobilu mohol skontrolovať stavy tachometrov sám. Inak bude vždy priestor pre podvody," komentoval Petrus.

Združenie SOVA dlhodobo navrhuje, aby bolo pretáčanie tachometrov v SR trestným činom alebo aspoň priestupkom. Podľa SOVA totiž nejde pri pretáčaní tachometrov iba o hmotnú škodu, ktorá vzniká podvodným zvýšením ceny jazdeného auta. Vodič vozidla netušiac, že auto má najazdených viac kilometrov, sa vystavuje riziku poškodenia zdravia, či ohrozenia života. Automobil a jeho dôležité diely sú totiž výrazne inak opotrebované, než by majiteľ podľa stavu tachometra predpokladal.   Viac tu.

Časté podvody pri kúpe ojazdeného auta

Jedným z najčastejších podvodov ako zarobiť na zákazníkovi je stáčanie najazdených kilometrov. Objavuje sa ale stále viac prípadov, kedy na aute bol zmenený rok výroby.Aj pán Anton si chcel kúpiť ojazdené auto. Zlej investícii sa vyhol preverením VIN čísla. Ako sám hovorí: "Auto bolo deklarované, že má 147-tisíc kilometrov, ale cez VIN číslo som zistil, že z Francúzska bolo dovezené v roku 2007, a už vtedy malo najazdené cez 157-tisíc kilometrov." A to nie je jediný podvod, s ktorým sa pán Anton stretol.        Viac tu.

 

Ukrajinský minister jazdí v ukradnutom aute

Nemecký denník tvrdí, že ukrajinský minister spravodlivosti jazdí v ukradnutom aute Mercedes, ktoré pôvodne patrilo dvom podnikateľom z Nemecka. Hoci toto auto technicky stále patrí leasingovej spoločnosti Mercedes, Ukrajina si automobil nechala. Tamojšie úrady totiž auto zabavili na hraniciach, predali ho vláde a ukrajinské súdy následne rozhodli, že auto nemusí byť vrátené.    Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 Motor
 
Po 15 min. jazdy vyskúšajte metódu mechanikovho semafora:
Metóda mechanikovho semafora: ČIERNA – MODRÁ – BIELA. Podľa farby dymu, ktorý vychádza z motora po zahriatí spoznáte mnoho aj bez meracích prístrojov.
 
- Čierny dym (v prípade dieselového motora) – motor je pravdepodobne veľmi opotrebovaný alebo má zle nastavené čerpadlo.
 
- Modrý dym – piestne krúžky prepúšťajú olej do valca alebo ventily netesnia. Motor je silne opotrebovaný.
 
- Biely dym – do spaľovacieho priestoru uniká voda z chladiaceho systému. Môže to byť zlé tesnenie pod hlavou motora alebo prasknutá hlava motora.
 
Príručku nájdete tu.

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk