TV JOJ: Nezákonné omladzovanie áut

TV JOJ: Nezákonné omladzovanie áut

Od 1. marca platí novela zákona, ktorá zakazuje predaj áut so stočenými kilometrami. Odhady pritom hovoria, že až 40% predávaných ojazdených áut má na počítadlách menej kilometrov, ako je reálny stav. Čo teda novela zákona pre mnohých prináša, o tom sa porozprávame s ďalším našim hosťom, Marošom Paleschom.

Ján MEČIAR, moderátor: Čo to teda pre bežného človeka znamená, táto novela?

 

Maroš PALESCH, dopravný konzultant: Pre bežného človeka na jednej strane katastrofa, na druhej strane to, že možno v budúcnosti budeme kupovať autá s nestočenými kilometrami. Treba si vysvetliť to, že vlastne táto novela zakazuje stáčať kilometre. Novela, ktorú podali poslanci ale v tejto chvíli de facto, de jure, vyčistila v úvodzovkách autobazáre a podnikateľov, ktorí v tejto oblasti robia, ktorí majú zákaz predávať vozidlá.

Legislatíva sa posunula aspoň v tom, že keď sa na toto vozidlo príde, že má stočené kilometre, tak vraj, podľa pána Martvoňa, ktorý je jeden z predkladateľov tejto novely, si to môže dotyčný majiteľ vozidla legalizovať s tým, že pôjde do autorizovaného servisu a tam vraj mu to upravia. Ale samozrejme predpokladám, že toto je cesta...

 

Ján MEČIAR, moderátor: Počkaj, akože má 90 000, tak mu tam nacvakajú 150.

 

Maroš PALESCH, dopravný konzultant: Áno, vrátia akože do reálneho stavu to vozidlo. Ono totiž problém je v tom, že taký úplne klasický príklad, žijeme na Slovensku, potrebujem sa zbaviť starého auta a chcem ho dať do výkupu, pretože potrebujem peniaze, ktoré chcem použiť na akontáciu ďalšieho vozidla. No a zrazu mi autobazár, kam to chcem dať, si ho prelustrujú to vozidlo a mi povedia, že no pán Palesch, nie 150, ale to vozidlo má 250 tisíc a my vám ho nesmieme vykúpiť.

To znamená, že buď teda zoderiete to auto, dojazdíte ho a zabudnete na nové vozidlo a samozrejme dáte si to legalizovať, lebo toto všetko spadá pod kontrolu Slovenskej obchodnej inšpekcia, ktorá môže aj spätne, teda do dvoch rokov vám môže vraj udeliť pokutu. Vyjadrenie Slovenskej obchodnej inšpekcie sa mi k tomuto nepodarilo zohnať, k tejto problematike zatiaľ, ale veľmi sa tomu venuje združenie SOVA, čo je Spolok na ochranu vlastníkov automobilov, je to občianske združenie, ktoré keď si nájdete ich stránku, tak tam nájdete veľa veľa rozumných vecí, čo si treba všímať pri kúpe vozidla, pri predaji vozidla.

Týmto zákonom alebo zákazom alebo novelou tejto 725 zákona, sa toto vlastne všetko, dá sa povedať posúva do súkromnej sféry predaja vozidiel a ono je to taká mačka vo vreci, ako každá jazdenka. Či už je to dovoz alebo je to samotný predaj. Je to veľké riziko práve pri tom individuálnom predaji, že dajme tomu ten predajca, nehovorím, že každý, sa snaží omladiť to vozidlo, ale aj všetci, ktorí chcú inzerovať aj v budúcnosti by si mali uvedomiť jednu veľmi dôležitú vec. To, že sú teda tie základné faktory ako vek vozidla alebo rok výroby, stav kilometrov a poprípade ten vizuálny vzhľad vozidla, či už exteriéru alebo interiéru, to je jedna vec.

Ale druhá vec je to, že ak si niekto teda dá tú robotu a omladí to auto o 100-150 tisíc kilometrov, tá technológia, teda tie nápravy, motor a tak ďalej, to už má svoje najazdené. To vozidlo už by malo absolvovať úplne iné prehliadky a úplne inú kontrolu, úplne iné veci by sa tam mali meniť. Nielen štandardne olejový filter, vzduchový filter a tak ďalej. Tam je veľké riziko toho, že ak vy takéto vozidlo kúpite, môže to mať v prípade nejakej nehody, to môže mať aj fatálne následky.

 

Ján MEČIAR, moderátor: A čo si teda všímať? Pri tej kúpe, že toto by mohlo byť také podozrivé auto.

 

Maroš PALESCH, dopravný konzultant: Už dáva, už je tá možnosť, už máme, či už sú to telefónne aplikácie alebo cez internet, cez VIN kód vozidla už si môžeme zistiť tú základnú charakteristiku toho vozidla. Od roku 2010 už sú zadávané verejnosti prístupné technické kontroly, výsledky technických kontrol, výsledky emisných kontrol a tam samozrejme sú aj kilometre, ktoré vám ten technik opíše z toho tachometra tak, aby ste si vy vedeli dohľadať tú históriu a samozrejme už to vozidlo, treba si nájsť v prvom rade čas. Nieže chcem a teraz a okamžite, ale treba si nájsť aj ten bazár, venovať tomu čas a prelustrovať si to vozidlo maximálne, ako sa dá. Už je mnoho pák na to, aby sa to dalo zistiť.

 

Ján MEČIAR, moderátor: Akým spôsobom sa pretáčajú tie kilometre?

 

Maroš PALESCH, dopravný konzultant: Za nami máme krásny klasický historický, tento sa dal pretočiť aj vŕtačkou. A teraz vlastne je to už softvérová záležitosť, takzvane sa prepaľuje softvér alebo sa robia softvérové úpravy. Samozrejme čím je to sofistikovanejšie, tým je to ťažko zistiteľnejšie, dokonca jeden nemenovaný výrobca a známy výrobca vozidiel rozmýšľal nad tým, že dať nejaký tajný čip na tajné miesto každého svojho vozidla na to, aby sa len pracovník autorizovaného servisu vedel dostať k tomu čipu a zistiť reálny stav kilometrov.

Ja si osobne myslím, že sa to nevypláca, nevypláca sa to kvôli tomu, hovorím, tak ako som spomínal, môže to mať fatálne následky a ďalšia vec je to, že jednoducho keď to auto chcem predať, tak sa ho budem snažiť zbaviť normálne, pretože aj to, že niekto spraví, niekto spravil aj v minulosti, už je to vlastne podvod a už sa to dá klasifikovať, len zase je to beh na dlhú trať.

V zahraničí, keď sme si mysleli, že z Nemecka dovoz vozidla je bezpečný, toto už je dávno za nami, tieto doby, pretože tam pracujú na tom celé gangy a klany, aby tie vozidlá napríklad ukradnuté vo Francúzsku, v Holandsku, legalizované v Nemecku, dovezené na Slovensku a je takýchto prípadov veľmi veľa, takže treba byť maximálne opatrný pri tej kúpe a treba mať na to čas a venovať sa každému detailu.

 

Ján MEČIAR, moderátor: A asi aj keď to auto predávam. Ak už som ho kúpil ako ojazdené a chcem ho posunúť ďalej, asi by som si to mal overiť.

 

Maroš PALESCH, dopravný konzultant: Ak sa chcete zbaviť zodpovednosti, poviem to tak otvorene, predajte do autobazáru, predajte to do autobazáru. Ten autobazár vám vylustruje to vozidlo, ak je v poriadku, no budete mať síce o nejakých pár desiatok, sto eur menej, ale zbavíte sa zodpovednosti.

 

Ján MEČIAR, moderátor: Tak si myslím, že sme trošku aspoň poradili. Hanka ani nedýchala.

 

Hana ZAVŘELOVÁ GALLOVÁ, moderátorka: Ja som spomínala na to, ako ja som sa presne obabrala pri kúpe môjho prvého auta, ktoré malo nielen stočené kilometre, ale aj sa ukázalo, že bolo otočené na strechu a podobne. Takže zdôrazňujem, naozaj si treba dopriať ten čas. Ďakujeme veľmi pekne za návštevu Marošovi Paleschovi a pokračujeme ďalej.

 

Celý rozhovor nájdete tu.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku