Pravda.sk: Za výkonné auto pri registrácii zaplatia všetci

Pravda.sk: Za výkonné auto pri registrácii zaplatia všetci

Od stredy 1. februára platia nové pravidlá registračných poplatkov pre automobily. Štátnu kasu bude novým poplatkom napĺňať viac majiteľov automobilov, a to pri každom prepise a registrácii. Na druhej strane však pre väčšinu z nich výška poplatku klesne. Výnimkou budú najvýkonnejšie vozidlá, pre ktoré výška registračného poplatku výrazne stúpa. Štát navyše zvýhodní staršie automobily.

V súčasnosti štát od majiteľov automobilov požaduje registračný poplatok pri prvej registrácii vozidla na Slovensku v prípade, keď automobil dosahuje výkon vyšší ako 80 kW. Po novom sa registračný poplatok bude platiť pri každom prepise automobilu. Podľa policajných štatistík v minulom roku bolo na Slovensku preregistrovaných 307 588 vozidiel. Počet registrácií nových áut dosiahol 88 504 áut a individuálny dovoz do policajných registrov pridal 63 366 automobilov. Výkon motorov najmä nových automobilov má pritom stúpajúcu tendenciu a aj najmenšie autá s trojvalcovými benzínovými motormi s objemom 1 liter často dosahujú výkon vyšší ako 80 kW.

„Navrhované sadzby registračných poplatkov závislých od výkonu a veku motora je potrebné porovnávať v kontexte so súčasným stavom. Sadzby na nové vozidlá sú oproti súčasnému stavu nižšie, a preto poplatníci spravidla ušetria (s výnimkou najvýkonnejších motorov),“ informovalo po predstavení zmeny ministerstvo financií.

Konečná výška poplatku sa bude v závislosti od veku vozidla znižovať. Štandardne stanovený poplatok sa bude násobiť koeficientom. Napríklad už pri veku vozidla do jedného roka sa poplatok násobí koeficientom 0,82. To znamená, že pri výkone automobilu 103 kW sa nový poplatok vo výške 210 eur po vynásobení koeficientom zníži na 172,2 eura. V súčasnosti platí pre tento výkon motora poplatok vo výške 327 eur bez ohľadu na vek auta. Pri veku vozidla od 12 do 13 rokov (vrátane) odo dňa prvej evidencie sa platí už len desatina pôvodného poplatku.

Na uľahčenie výpočtu poplatku slúži štátna kalkulačka, ktorú pripravil Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií. Majitelia automobilov a záujemcovia o kúpu si navyše na základe základných parametrov môžu prostredníctvom danej kalkulačky overiť cenu konkrétneho auta. Za registráciu auta si po novom najviac priplatia majitelia nových najvýkonnejších automobilov. Vozidlá s výkonom 255 kW a viac budú pri každej registrácii spoplatnené sumou 3 900 eur, pričom v súčasnosti je poplatok nižší o 903 eur. V tomto prípade však ide len o najvýkonnejšie autá, ktorých cena sa počíta v desiatkach tisíc eur.

Ak však dôjde k registrácii takého výkonného vozidla s vekom 10 rokov, cena poplatku klesne na 624 eur. Registrácie automobilov s výkonom nižším ako 80 kW ostávajú bez zmeny. Štát za ne zinkasuje 33 eur.

„Z analýzy určenia objektívnych kritérií popisujúcich hodnotu vozidla vyplýva, že hodnota vozidiel s výkonom nad 80 kW je zvyčajne vyššia ako pri vozidlách do 80 kW. Protiotázkou je, či je spravodlivé spoplatňovať (zdaňovať) rovnako vozidlá s výkonom napríklad 50 kW (a jeho nižšou hodnotou) aj vozidlá s výkonom napríklad 85 kW. Hranica odstupňovania sadzieb poplatku bola určená na 80 kW, tak ako je to pri registračnom poplatku aj v súčasnosti,“ informovalo ministerstvo financií.

Celý článok nájdete tu.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku