Car-Pass v Belgicku funguje. Nemci ho chcú tiež

Car-Pass v Belgicku funguje. Nemci ho chcú tiež

Stáčanie odometrov je veľkým problémom a to ako z hľadiska bezpečnostného, tak ekonomického. Podľa Európskej komisie má 5 % až 12 % ojazdených vozidiel v Európe upravený stav odometra, pri cezhraničných transakciách je to dokonca až 40 % áut. Ročný finančný dopad pre zákazníkov tvorí 5,6 až 9,6 biliónov eur. Belgicko proti stáčaniu úspešne bojuje pomocou systému Car-Pass. V jeho stopách chce ísť tiež nemecký spolkový štát Dolné Sasko. V Nemecku je podľa štatistík a odhadov nemeckého automobilového klubu AvD stočené každé tretie auto.

Dolnosaský parlament prijal pred dvoma týždňami uznesenie, v ktorom odporúča vláde, aby začala zavádzať Car-Pass. Každé auto by malo podľa návrhu mať evidenciu stavu najazdených kilometrov. Nezapisovali by sa len pri pravidelných technických kontrolách, ale i pri každej návšteve servisu. Dané uznesenie má za cieľ podporovať aj prijatie ďalších opatrení, ktorými chce stáčanie odometrov eliminovať. Na spolkovej úrovni sa chce zasadzovať za lepšie zabezpečenie motorových vozidiel ich výrobcami pred manipuláciou so stavom najazdených kilometrov. Plánuje podporovať zákaz obchodu so zariadeniami, pomocou ktorých je možné počet kilometrov upravovať a zaistiť dôsledné trestné stíhanie manipulácie s odometrom. Usiluje tiež o celoeurópsky zákaz manipulácie s odometrom.

Systém Car-Pass v Belgicku funguje už 10 rokov a môže sa pochváliť výbornými výsledkami. Podľa reportu Car-Pass bolo v roku 2006 až 60 000 áut podozrivých z manipulácie so stavom odometra. V roku 2015 číslo kleslo na 1197 áut. „Ceny vozidiel na belgickom trhu tak odrážajú ich skutočnú hodnotu a zákazníci sa nemusia obávať či technický stav zodpovedá počtu udávaných kilometrov,“ komentuje fungovanie systému predseda Združenia SOVA Július Petrus.

Do boja proti stáčaniu odometrov vstúpila tiež Európska únia. Smernica 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznáva, že manipuláciu s odometrom je potrebné považovať za trestný čin a postihovať ju. Členské štáty majú najneskôr od mája 2018 zaistiť poskytovanie informácií o odometroch z každej technickej kontroly do centralizovaného systému a v prípade zistenej manipulácie majú vinníkov potrestať.

Na Slovensku síce od marca 2016 platí zákaz predaja stočených áut, ale iba pre právnické osoby. Trh so stočenými autami sa tak presunul medzi fyzické osoby, ktoré používajú aj malý predajcovia. Tí registrujú stočené autá na svojich zamestnancov a následne ich tak predávajú. Novela taktiež nerieši zavedenie národného registra údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti, v ktorom by sa zaznamenávali údaje z technickej kontroly, z kontroly originality, z emisnej kontroly alebo z bežnej návštevy servisu. Toho sa dočkáme pravdepodobne neskôr. V pláne je prepojenie tohto systému aj na ostatné štáty.„Verím, že systém bude čo najskôr fungovať, každé auto bude mať zaznamenanú históriu a zákazník si ho bude môcť pred nákupom overiť a to bez ohľadu na to, z ktorého štátu EU si auto kupuje. Zároveň dúfam, že príde aj k ďalšej novele zákona a zákaz predaja áut s upraveným stavom odometra sa bude vzťahovať aj na fyzické osoby,“ komentuje situáciu Petrus.

Jednou z možností, ako si auto overiť, je zadať jeho VIN na webových stránkach Združenia SOVA, ktoré zbiera informácie o najazdených kilometroch zo zahraničných inzertných serverov a porovnáva ich s vozidlami dovezenými na Slovensko alebo do iných krajín, ktoré sa objavia v inzercii. Zatiaľ Združenie zaznamenalo cez 5000 stočených áut. Podľa údajov sa na Slovensku predáva až 94 % stočených vozidiel z dovozu.

Aktuality

dnes, 21. marca 2019 | Pravda.sk: Pozor! Na Slovensko mieria autá určené do šrotu. Nenechajte sa nachytať

V poslednom čase sa podľa spoločnosti Iris Ident, ktorá sa zaoberá kontrolou originality vozidiel, množia prípady dovozu ojazdených áut z Nemecka, ktoré sú v skutočnosti určené na recykláciu. Upozorňuje, že tieto autá nemôžu byť znovu prihlásené, a teda ani využívané na Slovensku. Ide o podvod. viac

8. marca 2019 | Novinky.cz: Česká polícia obvinila päticu z daňových podvodov pri dovoze luxusných jazdeniek z Nemecka

Colníci a polícia zadržali päť obchodníkov s jazdenými luxusnými autami, ktorí pri svojich obchodoch spôsobili štátu podľa spisu škodu bezmála štyridsať miliónov korún (v prepočte 1,56 milióna eur). Zánovné jazdenky z Nemecka skupina údajne vozila do Českej republiky niekoľko rokov. Celkom by podľa výkazov malo ísť o… viac

11. februára 2019 | Topspeed.sk: Kúpili ste stočené auto? Ako sa určuje výška škody?

Dozvedeli ste sa, že ste kúpili ojazdené stočené auto? Chcete podať trestné oznámenie? Ako sa určuje škoda, ktorá vám kúpou takého auta vznikla? Doteraz existovali v podstate 2 spôsoby. Avšak začiatkom januára v záujme jednotného uplatňovania zákonov bolo vydané stanovisko generálneho prokurátora, ktoré sa priamo dotýka problematiky… viac

1. februára 2019 | Markíza: Má podozrenie, že na aute z bazáru sú stočené kilometre

Večná dilema, ktorá trápi mnoho ľudí, uvažujúcich o kúpe auta, nové alebo jazdené. A keď sa už človek rozhodne pre takzvanú jazdenku, prichádzaj ďalšia dilema, súkromný inzerát, či autobazár. Kde máme lepšiu garanciu, že nekúpime mačku vo vreci? Mário z našej reportáže si myslel, že spravil všetko, čo mal, aby ho na aute, ktoré je… viac

31. januára 2019 | TOPSPEED.sk: Zlodejom odolali len 3 autá z 240 testovaných s bezkľúčovým vstupom

Už v minulosti sa objavili diskusie, že bezkľúčový vstup do auta síce zvyšuje komfort, ale veľkým percentom zvyšuje aj riziko ukradnutia auta. Test bezkľúčových vstupov, ktorý v spolupráci s nemeckým ADACom spravil britský magazín Which?, prezradil nelichotivý výsledok. Zlodejom odolali z celkovo 237 skúšaných len 3! Všetky ostatné sa… viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku