Car-Pass v Belgicku funguje. Nemci ho chcú tiež

Car-Pass v Belgicku funguje. Nemci ho chcú tiež

Stáčanie odometrov je veľkým problémom a to ako z hľadiska bezpečnostného, tak ekonomického. Podľa Európskej komisie má 5 % až 12 % ojazdených vozidiel v Európe upravený stav odometra, pri cezhraničných transakciách je to dokonca až 40 % áut. Ročný finančný dopad pre zákazníkov tvorí 5,6 až 9,6 biliónov eur. Belgicko proti stáčaniu úspešne bojuje pomocou systému Car-Pass. V jeho stopách chce ísť tiež nemecký spolkový štát Dolné Sasko. V Nemecku je podľa štatistík a odhadov nemeckého automobilového klubu AvD stočené každé tretie auto.

Dolnosaský parlament prijal pred dvoma týždňami uznesenie, v ktorom odporúča vláde, aby začala zavádzať Car-Pass. Každé auto by malo podľa návrhu mať evidenciu stavu najazdených kilometrov. Nezapisovali by sa len pri pravidelných technických kontrolách, ale i pri každej návšteve servisu. Dané uznesenie má za cieľ podporovať aj prijatie ďalších opatrení, ktorými chce stáčanie odometrov eliminovať. Na spolkovej úrovni sa chce zasadzovať za lepšie zabezpečenie motorových vozidiel ich výrobcami pred manipuláciou so stavom najazdených kilometrov. Plánuje podporovať zákaz obchodu so zariadeniami, pomocou ktorých je možné počet kilometrov upravovať a zaistiť dôsledné trestné stíhanie manipulácie s odometrom. Usiluje tiež o celoeurópsky zákaz manipulácie s odometrom.

Systém Car-Pass v Belgicku funguje už 10 rokov a môže sa pochváliť výbornými výsledkami. Podľa reportu Car-Pass bolo v roku 2006 až 60 000 áut podozrivých z manipulácie so stavom odometra. V roku 2015 číslo kleslo na 1197 áut. „Ceny vozidiel na belgickom trhu tak odrážajú ich skutočnú hodnotu a zákazníci sa nemusia obávať či technický stav zodpovedá počtu udávaných kilometrov,“ komentuje fungovanie systému predseda Združenia SOVA Július Petrus.

Do boja proti stáčaniu odometrov vstúpila tiež Európska únia. Smernica 2014/45/EU o pravidelných kontrolách uznáva, že manipuláciu s odometrom je potrebné považovať za trestný čin a postihovať ju. Členské štáty majú najneskôr od mája 2018 zaistiť poskytovanie informácií o odometroch z každej technickej kontroly do centralizovaného systému a v prípade zistenej manipulácie majú vinníkov potrestať.

Na Slovensku síce od marca 2016 platí zákaz predaja stočených áut, ale iba pre právnické osoby. Trh so stočenými autami sa tak presunul medzi fyzické osoby, ktoré používajú aj malý predajcovia. Tí registrujú stočené autá na svojich zamestnancov a následne ich tak predávajú. Novela taktiež nerieši zavedenie národného registra údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti, v ktorom by sa zaznamenávali údaje z technickej kontroly, z kontroly originality, z emisnej kontroly alebo z bežnej návštevy servisu. Toho sa dočkáme pravdepodobne neskôr. V pláne je prepojenie tohto systému aj na ostatné štáty.„Verím, že systém bude čo najskôr fungovať, každé auto bude mať zaznamenanú históriu a zákazník si ho bude môcť pred nákupom overiť a to bez ohľadu na to, z ktorého štátu EU si auto kupuje. Zároveň dúfam, že príde aj k ďalšej novele zákona a zákaz predaja áut s upraveným stavom odometra sa bude vzťahovať aj na fyzické osoby,“ komentuje situáciu Petrus.

Jednou z možností, ako si auto overiť, je zadať jeho VIN na webových stránkach Združenia SOVA, ktoré zbiera informácie o najazdených kilometroch zo zahraničných inzertných serverov a porovnáva ich s vozidlami dovezenými na Slovensko alebo do iných krajín, ktoré sa objavia v inzercii. Zatiaľ Združenie zaznamenalo cez 5000 stočených áut. Podľa údajov sa na Slovensku predáva až 94 % stočených vozidiel z dovozu.

Aktuality

8. januára 2019 | TOPSPEED.sk: Rebríček najviac najazdených kilometrov jedným autom

Život píše rôzne príbehy. Dnes si predstavíme pár príbehov, v ktorých budú hlavní hrdinovia 1 majiteľ a 1 auto. Nie je to bežný rebríček s najviac ojazdenými autami na trhu. Rebríček dokumentuje najviac najazdených kilometrov jedným autom. Samozrejme, sú to len mediálne známe príbehy. Je veľa takých, ktoré si rodiny strážia. No všetky… viac

14. decembra 2018 | Autoviny.sk: Volkswagen mal predávať tisíce neschválených vozidiel ako nové a jazdené

Nemecký automobilový koncern v týchto dňoch čelí obvineniam zo špekulatívnych predajov. Údajne mala automobilka predávať automobily, ktoré boli predprodukčné a teda určené na zošrotovanie. Situácia sa týka aj európskych krajín, eventuálne aj Slovenska. viac

27. novembra 2018 | Aktuality.sk: Špekulant skúsil nový trik. Ľudia majú problém dostať sa k autu aj peniazom

Mladík z Trenčína použil trik s platbou za auto. V skutočnosti sa rodiny nedočkali peňazí za vozidlá, ktoré predali. Tie skončili rýchlo v rukách nových majiteľov. viac

8. novembra 2018 | TOPSPEED.SK: Dokázala stáčenie, no polícia odkázala, že “skutok sa nestal”

Tento príbeh sa nestal sa nikomu, koho poznáme. Prevzali sme ho celý zo stránky overenie-vozidla.sk. Názov je skutočne výstižný: Dokázala stáčenie km, ale polícia jej odkázala “skutok sa nestal”. Známa fráza na konci titulku, nemyslíte? Ťažko povedať, či ide o promo článok danej stránky. No zdá sa, že sa vec… viac

8. novembra 2018 | Autobild: Stočil auto o 350 000 km: Konečne tvrdý trest

Manipulácia s odometrami patrí medzi najväčšie nešváry súčasného trhu s jazdenkami. V niektorých prípadoch nájazd vizuálne klesne o státisíce km! Zdá sa, že mimo EÚ už s týmito podvodníkmi stratili nervy. viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku