Autobild: Štyri veľké zmeny: Pocíti ich každý motorista

Autobild: Štyri veľké zmeny: Pocíti ich každý motorista

Parlament sa bude tento mesiac zaoberať novelou, ktorá prinesie rozšírenie siete staníc technickej a emisnej kontroly. To môže priniesť pozitíva, no aj negatíva.

V parlamente je návrh zákona, ktorý otvorí doteraz uzatvorenú sieť staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly (PEK). Poslanci budú o ňom hlasovať v treťom čítaní tento mesiac. Ministerstvo dopravy v súčasnosti obmedzuje rozsah siete podľa okresov, v súčasnosti máme podľa poverenej technickej služby technickej kontroly vozidiel Testek na Slovensku celkovo 142 STK.

Po schválení zákona akékoľvek obmedzenia zmiznú, STK alebo PEK si bude môcť otvoriť každý, kto splní zákonom splnené požiadavky na kvalifikáciu technikov a vybavenie stanice. Cieľom ministerstva je zlepšiť dostupnosť staníc pre všetkých motoristov a skrátiť čakacie lehoty. Národná asociácia STK však podotýka, že v súčasnosti je vyťaženosť staníc v priemere polovičná a dlhé čakacie lehoty vznikajú len v určitých obdobiach roka.

Pri polovičnej vyťaženosti vzniká riziko, že stanice v snahe uspieť na trhu sa budú snažiť vyhovieť čo najväčšiemu počtu zákazníkov. Inými slovami, pustia na cesty aj vozidlá, ktoré z technického hľadiska nezodpovedajú normám. Ministerstvo pravdepodobne dúfa, že zahustením siete sa uľaví motoristom, ktorí pre technickú kontrolu musia jazdiť ďaleko. Táto nádej je však nereálna, nakoľko prevádzkovateľ sa bude snažiť získať späť státisícovú investíciu do vybavenia STK či PEK. Je preto takmer isté, že nové stanice budú vznikať vo väčších mestách, ktoré pochopiteľne ponúkajú väčšie možnosti získať nových zákazníkov. To znamená, že regióny s malým počtom STK/PEK zostanú aj naďalej nepokryté a jazda na STK sa skráti len o pár kilometrov.

Asociácia poukazuje aj na otázku dohľadu nad kvalitou vykonávaných kontrol. „Prípadnou liberalizáciou trhu by štát stratil kontrolu nad kvalitou a bezpečnosťou vozidiel v cestnej premávke. Na Slovensku by sa nekontrolovane a nezodpovedne uvoľnila sieť staníc STK bez možnosti ministerstva zvládať dozor nad ňou,“ varuje asociácia.

Otázka pokút ešte nie je uzatvorená

Významnou zmenou, ktorá určite motoristom pomôže, je zníženie pokút. Výška pokuty je v súčasnosti 165 eur za každú omeškanú kontrolu, čiže 330 eur za technickú aj emisnú kontrolu. Pokiaľ však motorista pokutu zaplatí do 15 dní od obdržania oznámenia, stačí zaplatiť dve tretiny, čiže 110 eur za každú kontrolu resp. 220 eur za obidve. Novela zákona ide ešte o krok ďalej. Ak majiteľ zaplatí pokutu do 15 dní, stačí uhradiť len tretinu, čiže 55 eur resp. 110 eur za obidve.

Momentálne sú v parlamente k tomuto bodu dva poslanecké pozmeňovacie návrhy. Prvý podstatne predlžuje lehoty pre dodatočné absolvovanie kontroly a spolu s tým navrhuje aj zníženie pokút. Pokiaľ motorista do 15 dní absolvuje chýbajúcu kontrolu, pokuta sa mu úplne odpustí. Ak tak urobí do 30 dní, zaplatí jednu tretinu (55 eur) a ak do 45 dní, musí uhradiť dve tretiny pokuty (110 eur).

Ďalší poslanec navrhuje presunúť platnosť tohto bodu z 1. apríla 2018 už na 1. január. Podľa neho okresné úrady do začiatku októbra evidovali 140 000 previnilcov a presunutie platnosti o tri mesiace by im umožnilo zaplatiť sankciu už podľa nových pravidiel, čiže výrazne nižšie sumy.

Čo znamená novela pre motoristov?

1. Liberalizácia

Otvorenie siete znamená viac STK/PEK, čiže aspoň teoretickú možnosť, že sa skrátia čakacie lehoty a stanice sa budú nachádzať bližšie k bydlisku alebo pracovisku motoristu.

2. Ceny za kontroly

Ceny za technickú aj emisnú kontrolu pre osobné vozidlá sa u nás pohybujú v rozpätí 50 až 60 eur, nálepka stojí od 2,50 eura do šesť eur a osvedčenie (kartička) od 3,50 eura do šesť eur. Hustejšia sieť znamená viac konkurencie, čo by mohlo priniesť zníženie cien.

3. Kvalita kontroly

Záporným dôsledkom rozšírenia siete STK/PEK by mohol byť pokles prísnosti technikov, ktorí v snahe získať nových zákazníkov prižmúria oči nad nedostatkami. Hoci kamerové systémy zabránili tzv. fiktívnym kontrolám, pri ktorých sa vozidlo ani len nedostavilo na linku, korupcii či podvodom zabrániť nedokážu. Otázka znie, či je ministerstvo schopné zabezpečiť dohľad v dostatočnom rozsahu.

4. Nižšie pokuty

Jednoznačným prínosom pre previnilcov sú nižšie pokuty. Uvidíme, ako sa parlament postaví k dvom poslaneckým návrhom.

Celý článok nájdete tu.

Aktuality

27. júla 2018 | Autoforum.cz: Uhádnete, koľko mal najazdených kilometrov tento Mercedes triedy E z roku 2011? Snáď ani nie je podľa čoho

K novému autu má hodne ďaleko a k zničenému už úplne. Napriek tomu má na chrbte úctyhodný kilometrový nájazd a dobre pripomína ako moc je potreba dávať si pozor na stočené odometre. viac

11. júla 2018 | Automagazín: Zmeny v sadzobníku pokút za dopravné priestupky

Novinky v Sadzobníku pokút: za 33 priestupkov zaplatíte od nedele 1. júla menej. viac

25. júna 2018 | Noviny.sk: Kukláči rozbili organizovanú skupinu autičkárov. Zasahoval aj vrtuľník

Polícii sa podarilo rozložiť organizovanú skupinu autičkárov a členov bankomatovej mafie, na ktorých boli vydané Európske zatýkacie rozkazy. Na akciu sa policajti pripravovali od konca roka 2016. V sobotu zadržali päť osôb. viac

4. júna 2018 | 24hodín: Europoslanci chcú zákon proti stáčaniu kilometrov v ojazdených autách

Európsky parlament (EP) vo štvrtok vyzval Európsku komisiu, aby v priebehu 12 mesiacov predložila legislatívny návrh s opatreniami proti manipulácii s odometrami, s počítadlami najazdených kilometrov v automobiloch. viac

22. mája 2018 | TVNOVINY.SK: Koniec podvodom so stočenými tachometrami

Autá budú mať oficiálny životopis, do ktorého budú posielať údaje poisťovne, polícia, autoservisy, aj STK. viac

SOVA na Facebooku 

 

SOVA v Česku

SOVA v Česku