Autobild: Stočiť kilometre je vecou pár minút

Autobild: Stočiť kilometre je vecou pár minút

Znižovanie počtu najazdených kilometrov je pre podvodníkov lukratívny biznis. Každý potenciálny kupec im totiž môže „naletieť“ a na vozidle prerobiť niekoľko tisíc eur.

Problém s nelegálnym stáčaním kilometrov je celoeurópsky. Kým na Slovensku je podľa odhadov až polovica jazdených vozidiel predávaných so zmanipulovaným odometrom, v Nemecku hovoria odhady o každom treťom. Redakcia AUTO BILD sa rozhodla vyskúšať, ako vlastne takáto manipulácia funguje, a dlhodobý testovací Mercedes triedy C sa stal pokusným králikom.

V priebehu posledných štyroch rokov reálne najazdil takmer 225 000 kilometrov, vizuálne však pôsobí veľmi zachovalo. Cieľom nášho pokusu je znížiť stav odometra o 140 000 kilometrov a následne navštíviť znalca, či dokáže odhadnúť, že Mercedes v skutočnosti urazil takmer trojnásobnú vzdialenosť.

Na internete nájdete u nás aj v Nemecku množstvo firiem, ktoré pod zdaním legálnosti ponúkajú rôzne úpravy a nastavenia odometrov. A v spolkovej republike sa im darí aj napriek tomu, že manipulácia s počtom najazdených kilometrov je trestným činom s hrozbou až ročného pobytu za mrežami.

Redakcia si z ponuky na internete vybrala Andreasa F. (meno bolo zmenené), ktorý na svojej internetovej stránke ponúka „opravy tachometrov a chiptuning s profesionálnou službou priamo na mieste“. Stačí krátky telefonát, Andreas sa pýta na model auta a rok výroby. Následne posiela cez SMS svoju adresu.

 

Pracujú vysoko profesionálne

„Mnohí si stále myslia, že odometre sa manipulujú v pochybných zadných dvoroch pomocou prístrojov vyrobených na kolene. Chyba. Podvodníci pracujú vysoko profesionálne s laptopmi priemyselne vyrobenými pre falšovanie údajov,“ povedal Alexander Hartinger, vedúci vyšetrovacej skupiny mníchovskej kriminálky zameranej práve na odometre.

Potvrdzuje to aj samotný Andreas F., ktorý na miesto prišiel s tabletom veľkosti A4 s dotykovým displejom. Počítač Digiprog je v tejto „branži“ najrozšírenejším zariadením. V Nemecku je jeho predaj legálny, jeho vlastníctvo žiadny zákon nezakazuje. V posledných rokoch sa predalo približne 2 500 exemplárov s cenou 14 000 eur za kus.

Podľa Hartingera je Digiprog navzdory vysokej kúpnej cene lukratívny obchod a podvodníci v priemere zmanipulujú tri autá za deň. Keďže mesačne zarobia zhruba 10 000 eur, investícia do prístroja sa im veľmi rýchlo vráti. Tzv. kilometrový filter ovplyvní riadiacu jednotku tak, že zapíše len každý druhý kilometer 6 Tzv. kilometrový filter ovplyvní riadiacu jednotku tak, že zapíše len každý druhý kilometer Hartinger poukazuje aj na ďalšiu metódu, ktorú využívajú predovšetkým taxislužby a firmy ponúkajúce prenájom vozidiel. Tie sa na rozdiel od priamej manipulácie odometra cez počítač spoliehajú na tzv. kilometrové filtre. Ide o elektronický obvod, ktorý ovplyvňuje riadiacu jednotku a započítava len každý druhý odjazdený kilometer. Tieto zariadenia sa dajú pred predajom vozidla veľmi ľahko odpojiť.

V prípade redakčného Mercedesu padlo rozhodnutie priamo na manipuláciu odometra prostredníctvom počítača. Andreas zapojil Digiprog k diagnostickému rozhraniu a zadal želané číslo. Po pár minútach odometer zablikal a namiesto pôvodného stavu 224 736 sa na ňom objavuje číslo 84 739. Na záver pridáva upozornenie na prípadné aktualizácie softvéru, keďže originálny stav odometra sa ukladá aj do riadiacej jednotky spínacej skrinky. Andreas inkasuje 100 eur, pokiaľ by zahladil svoje elektronické stopy, stálo by to 500 eur.

 

Skupiny so štruktúrou mafie

Andreas je však len malá ryba, mnohí podvodníci sú organizovaní v štruktúrach podobných skôr mafii. Napríklad mníchovská polícia pred štyrmi rokmi vykonala raziu v kanceláriách 150 predajcov a vydala 26 zatykačov. Hartinger s kolegami vtedy zaistili 200 zmanipulovaných vozidiel a milión eur v hotovosti. Išlo o medzinárodnú skupinu, ktorej stopy viedli z Mníchova do Rakúska, Bulharska a Švajčiarska.

Manipulujú sa všetky autá: od bežného Volkswagenu Golfu cez prémiové značky ako Porsche a Mercedes až po leasingové vozidlá, ktoré za krátky čas najazdili veľa kilometrov. Vyleštená fasáda a navoňaný interiér nie sú zárukou korektného údaju na odometri. Keďže manipulácia je jednoduchá a rýchla, v princípe môže zavádzať každého predávajúceho, dokonca aj seriózne autobazáry.

Ekonomické škody, ktoré „odometrová mafia“ dokáže napáchať, sú obrovské. Mníchovská polícia v prípade 200 zaistených vozidiel zistila navýšenú cenu o 3 400 eur za každé. Ak sa táto suma uplatní na dva milióny jazdených áut, ktoré sa v Nemecku predajú každý rok, úprava odometra by vyšla tamojších kupcov na 6,8 miliardy eur. Nanešťastie, nie vždy je možné manipuláciu zistiť. Najmä vtedy, ak je vozidlo v dobrej technickej kondícii.

Dokazuje to aj prípad redakčného Mercedesu, ktorý sa ihneď po „zákroku“ dostavil k znalcovi. Ten preskúmal interiér, motorový priestor a na zdviháku aj podvozok. Jeho záver: znížený stav odometra považuje za prijateľný, keďže auto vykazuje veľmi málo známok opotrebovania. Vlastník takéhoto Mercedesu by si poriadne vylepšil domáci rozpočet. Kým špecializovaný portál ohodnotil auto s pôvodným stavom odometra na 9 050 eur, po počítačovej úprave má o 6 000 eur vyššiu hodnotu. Teoreticky. Históriu Mercedesu totiž dokazuje aj servisná kniha, kde pri každej prehliadke existuje zápis o počte najazdených kilometrov.

Redakcia na záver oslovila ďalšieho odborníka na odometre, tentokrát s veľmi ojedinelou požiadavkou: zvýšiť údaj o 140 000.

 

AUTOBILD.SK komentuje

Naši nemeckí kolegovia za hlavného vinníka považujú výrobcov, ktorí do moderných áut inštalujú zastarané bezpečnostné technológie. My si však myslíme, že kde niet dopytu, niet ani ponuky. Priveľký dôraz na stav odometra dáva podvodníkom šancu zarobiť a od potenciálneho kupca vyžaduje aspoň na chvíľu prevziať úlohu súkromného detektíva.

Ako sa nenechať oklamať? Jednou z možností, ako zistiť skutočný stav najazdených kilometrov, je vyžiadať si od majiteľa servisné záznamy alebo osloviť značkový servis, ktorý by mal mať prístup do celoeurópskej databanky. Na internete zas existujú rôzne portály, cez ktoré je možné overiť históriu vozidla. To, čo je však pri kúpe ojazdeného automobilu najdôležitejšie, je podľa nás jeho skutočný technický stav a ten je možné nechať preveriť veľmi ľahko. Ak sa majiteľ o svoje vozidlo staral, bude aj po 200 000 najazdených kilometrov v podstatne lepšej kondícii, než zanedbávané auto číslom 50 000 km na odometri.

 

Celý článok nájdete tu.

Aktuality

27. októbra 2022 | Prečo dávajú policajti na autá červenú nálepku, takzvanú červenú bodku? Je to začiatok vážnych problémov v zahraničí

Červená nálepka na aute? V Nemecku nejde o vtip ani spôsob označovania áut vhodných na krádež, ide o dôležitú správu od nemeckej polície. A tá hovorí jasne: žartom je koniec, teraz môžete získať až 100-tisíc eurové pokuty. viac

18. augusta 2022 | Stočené kilometre: Aké krajiny sú na tom v Európe najhoršie?

Možno ste sa už niekedy stretli pri nákupe nového ojazdeného auta s úkazom, kedy kilometre nesedeli reálnemu opotrebovaniu auta. V takom prípade ide jasne o stočené kilometre a bohužiaľ aj slovenský sekundárny trh trpí touto neplechou. viac

2. februára 2022 | Točí sa vám hlava zo stočených kilometrov? Aj nám!

Stočenie kilometrov na tachometri sa posudzuje ako trestný čin, no zdá sa, na svojom čare nestráca ani po rokoch. viac

7. septembra 2021 | Predávate auto? Poradíme vám, čo zvyšuje a čo znižuje jeho cenu

Vlastné auto je pre množstvo ľudí jednou z najhodnotnejších vecí, ktoré vôbec majú. Automobil sa však rovnako ako každý iný spotrebný tovar časom opotrebuje.  viac

29. júla 2021 | Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je v dobe pandémie ešte rizikovejšia

Po vyše ročnom trvaní pandémie koronavírusu sa situácia na trhu s ojazdenými vozidlami zhoršila, na trhu pribúdajú autá so stočenými kilometrami, z kriminálnej činnosti alebo vozidlá v zlom technickom stave, či exekúcii. viac

SOVA v Česku

SOVA v Česku