Proti stáčaniu najazdených kilometrov bojuje celá stredná Európa

Podľa zahraničných médií uskutočnila nemecká polícia veľký zásah na organizovanú skupinu podvodníkov, ktorí stáčajú tachometre jazdených vozidiel. Viac ako 500 policajtov prehľadalo skoro 150 domov a garáží, kde zatkli 22 podozrivých, a to nielen v Nemecku, ale aj v Rakúsku, Švajčiarsku a Bulharsku. Zabavili asi 300 áut s pretočenými tachometrami. "Je to prvá a zatiaľ najväčšia rana medzinárodnej tachometrovej mafii," uviedol Alexander Hartinger, vedúci vyšetrovacieho tímu z Mníchova, ktorý celú akciu koordinoval. Škoda, ktorú stihla táto skupina napáchať sa predbežne odhaduje až na 3 milióny EUR. Napriek existencii zákona proti stáčaniu kilometrov, ktorý hrozí až ročným väzením, sa tento podvod v Nemecku v posledných rokoch veľmi rozšíril. Mnohí odborníci prikladajú tento fakt na vrub autobazárov, ktoré majú väzby na balkánske zločinecké skupiny. V dnešnej dobe má v Nemecku každá tretia predaná jazdenka stočený tachometer, čo znamená, že každý rok sa na cestách objavia skoro 2 milióny takto upravených áut. Nemecká polícia preto pripravuje pomerne rázne zásahy do tohto nelegálneho biznisu. Na Slovensku zatiaľ nemáme žiadnu právnu úpravu, ktorá by striktne zakazovala falšovanie najazdených kilometrov. Podľa spoločnosti CEBIA sa u nás ročne registruje asi 130 tisíc takto upravených vozidiel. Stáčanie kilometrov je tak u nás stále neskutočne výhodným zamestnaním, čo dokazuje inzercia rôznych servisov na internete. Väčšinou však uvádzajú , že to robia len pre študijné účely, prípadne majú na všetkých materiáloch ponúkajúcich úpravu tachometru tzv. zázračnú formulku „Tachometer nie je ciachované meradlo a preto je s ním možné ľubovoľne manipulovať. Zmeny ste pri predaji automobilu povinný oznámiť inak sa dopustíte nezákonného konania. Môže to byť dôvod na odstúpenie kúpno- predajnej zmluvy.“ Dôvod to síce je, ale počet takto úspešných reklamácii a odstúpení od zmluvy je aj podľa skúseností nášho združenia minimálny. Naši odborníci z tejto oblasti sa síce zhodujú v tom, že podobný zákon by zrejme nemal okamžitú účinnosť na vyčistenie trhu, ale bolo by možné jednoduchšie postihovať profesionálnych podvodných predajcov jazdených vozidiel, a chuť na nelegálne úpravy týchto dát by týmto zákonom stratila aj laická verejnosť. Celú problematiku zhŕňa predseda SOVA Mgr. Július Petrus slovami: „Rovnako dôležitá ako zmena zákona je však aj osveta verejnosti. Ľudia sa tiež musia naučiť dôkladne kontrolovať kupované auto.“  Viac tu.

 

Autobazár predal auto v exekúcii


Televízne noviny na Markíze uviedli reportáž Jána Malocha o častom jave na slovenskom trhu s jazdenými autami. Nový majiteľ krásnej Octavie totiž zistil, že auto je predmetom exekúcie predchádzajúceho vlastníka. Nešťastný majiteľ: "Volám mu, ako čo je s tými papiermi. Mi zavolá, že bohužiaľ, že to auto je v exekúcii."

Majiteľ autobazáru mu odmietol vrátiť peniaze. Odvolával sa na pochybnú zmluvu, ktorú však podvedený vodič pri kúpe podpísal.  Viac tu.

 

Nové auto je už pri kúpe "staré"


Viete, že vaše úplne nové auto je už vlastne staré? Hospodárske noviny priniesli článok o tejto problematike. Automobily luxusnej triedy totiž stratia po prvom roku prevádzky až tretinu svojej ceny. Ako hovorí Július Petrus, predseda združenia Spolku na ochranu vlastníkov automobilov, nové auto stráca veľkú časť hodnoty už v momente odchodu z autosalónu. "Hovorí sa až o štvrtine hodnoty. Dá sa povedať, že najviac stráca na cene počas prvých dvoch rokov. Po piatich rokoch už ide o staršie auto, ktorého hodnota môže klesnúť až na tretinu, v niektorých prípadoch i na 25 percent, ale, samozrejme, závisí to od značky, modelu, výbavy, technického stavu a najazdených kilometrov."  Viac tu.


Čo nájdete v príručke SOVA?

Združenie SOVA pripravilo pre všetkých záujemcov o kúpu ojazdeného automobilu praktickú príručku, ktorá by im mala uľahčiť odhaľovanie trikov, ktoré sa pri predaji ojazdených áut bežne používajú. Na vydanie príručky finančne prispela spoločnosť Cebia. Na projekte sa takisto podieľa Policajný zbor Slovenskej Republiky.
 ODCUDZENÉ AUTO – to, že šoférujete odcudzené auto, nespoznáte!
• Vozidlo býva často odcudzené v inej krajine, než je deklarovaná krajina pôvodu. Overte si pravosť už vydaného osvedčenia – môže byť falošné. Auto nemusí byť evidované v databáze ukradnutých automobilov. Venujte pozornosť údajom v technickom preukaze (hlavne rýchlym prevodom vozidla) a kúpnej zmluve!
• Pred zakúpením ojazdeného vozidla neľutujte vynaloženie čiastky na overenie jeho identifikačných znakov, prípadne za overenie krajiny pôvodu. Hlavne, ak ide o vozidlo dovezené individuálne zo zahraničia! Čiastka za overenie je neporovnateľne nižšia, než o akú by ste prišli v prípade, že Vám bude odcudzené vozidlo zabavené bez jeho opätovného vrátenia.
 Problém: Odhalenie odcudzeného vozidla je skutočne len otázkou času. Náhodná návšteva servisu, či cestná kontrola v zahraničí. Auto je tak následne zabavené políciou! 
 
Príručku nájdete tu

 

© 2004 – 2018 – Spolok na ochranu vlastníkov automobilov , email : info@zdruzenie-sova.sk